Det er ikke tilfeldig at fotoshooten av Plymouth Prowleren til Arild Karlsen (47) er tatt utenfor Tromsø museum. For selv om bilen faktisk er fra 2000, så ser den ikke slik ut.

Retrobilen har hentet inspirasjon fra 30-tallet, men har selvsagt det meste av moderne utstyr.

Skinnseter, automatgir, autoblinding, elektriske vinduer, elektriske speil, cruisekontroll, «upunkterbare» dekk og selvsagt, som seg hør og bør for en kabriolet — air condition...

Godkjent av kapteinen

Og når Prowleren skal fotograferes, så må hengeren med.

– Det er dårlig med bagasjeplass i bilen, så hengeren er grei å ha. Det er antakelig den eneste i Norge med original henger i samme stil som bilen. Og her er det akkurat plass til 1.000 liter, sier bileieren, med dårlig skjult hentydning til premien i vår fet bil-konkurranse.

Den spesielle hengeren kunne imidlertid fått Karlsen i trøbbel. Bilen er kjøpt i Ålesund og skulle fraktes med Hurtigruten nordover.

– Der er det i utgangspunktet ikke lov å ha med henger på bilen. Men når mannskapet, med kapteinen i spissen, fikk se hva det var snakk om, så var det ikke snakk om å ikke ta oss med, sier Karlsen.

* Hvor mange timer har du brukt på denne bilen? - Nesten ingen ettersom bilen er ferdig bygget i USA.

Opphever vikeplikten

Plymouthen ble vist fram første gang i USA i 1993, som en konseptbil. I 1997 kom første serieproduserte bil og i 2002 var det slutt. Da ble Plymouth-merket lagt ned.

Bilen har nærmest magisk effekt på både fotgjengere og andre bilister. Såpass mye at trafikkreglene oppheves med jevne mellomrom.

– Jeg opplever rett som det er at jeg får kjøre først, selv om jeg egentlig har vikeplikt. Og fotgjengere står over grønn mann i lyskryssene for å se nærmere på bilen. Det er helt utrolig, egentlig, sier Karlsen.

Sånn for å understreke poenget mens vi prater med bileieren,  så stopper en bil og en ung gutt hopper ut med mobilkamera og spør om han kan ta bilder av bilen.

Se flere bilder av Prowleren her!

Dårlige veier

Totalt er det produsert 1.900 svarte Prowlere. Bare 183 av dem med henger. Bilen veier bare 1.300 kilo. Og med 253 hestekrefter så går det unna.

– Den har fantastiske kjøreegenskaper og flytter godt på seg. Men dårlige veier og fartshumper liker jeg ikke. Det er ulempen med å ha en slik bil, sier Karlsen.

Da han skulle ta bilen hjem fra Ålesund så var det ikke aktuelt å kjøre E6 oppover.

– Jeg hadde kjørt nedover med en annen bil og konstatert at E6 var i dårlig stand. Da hadde jeg ikke lyst til å kjøre opp igjen i Prowleren. Det er en skam at vi har så mye dårlige veier i rike Norge, sier Arild Karlsen.

* Mange lange blikk etter bilen? - Ja! Nesten i meste laget, men svært hyggelig!

Mange biler

I tillegg til Prowleren har Arild Karlsen både en Ford Mustang og ikke minst en Porsche Cayenne stående.

– Mustangen vil jeg spare til jentungen er gammel nok til å overta den. Men hun er bare åtte år, så vi må se. Jeg liker egentlig å bytte biler med jevne mellomrom og har ikke hatt noen bil lengre enn Mustangen — syv år. Jeg blir fort lei og vil prøve noe annet, sier Arild, som har eid 30 biler totalt.

– Hva hadde du krevd for å skilles fra denne bilen?

– En ny drømmebil!

Fem kjappe:

Min første bil: VW Boble 67-modell.

Bilferie eller flyferie: Fly, hvis det er langt unna.

Piggfritt eller piggdekk: Piggfritt.

Automatgir eller manuelt: Automat.

Min drømmebil: Det er mange, men har en av dem her.

VIKEPLIKTEN FORSVINNER: Arild Karlsen opplever stadig vekk at han får forkjørsrett i trafikken på grunn av bilen sin. Foto: TORBJØRN O. KARLSEN
Arild Karlsens Plymouth Prowler har matchende henger, noe som gjør bilen ekstra iøynefallende. Foto: TORBJØRN O. KARLSEN