Tommy Aarstein er ikke spesielt imponert over busselskapet Nobina, som mandag kveld presterte å låse han inne i bussen i en time.

– Denne situasjonen kunne fort vært verre hvis det hadde vært en liten unge eller en eldre person som ble utsatt for dette, slår Aarstein fast overfor iTromsø.

Han ante fred og ingen fare da han mandag kveld skulle ta bussen fra Gimle til sentrum for å besøke en kompis.

Tok feil

Aarstein er fra Tromsø, men har ikke bodd her på seks år. Han er derfor litt rusten når det gjelder bussrutene, men kastet seg på en buss som han mente skulle til sentrum.

– Jeg la merke til at bussen som går fra sentrum til Stakkevollan kom 10 minutter tidligere enn når bussen til sentrum kom, så jeg bestemte meg for å gå på den, i og med at den mest sannsynlig snudde på Stakkevollan og kjørte tilbake igjen. Men så feil kan man ta, sier han tørt.

Parkerte og gikk

For etter å ha lagt bak seg en rute som gikk rundt på Stakkevollan og via sykehuset, kjørte bussen ned til Nobina-terminalen på Gimle og parkerte der.

– Jeg regnet med at det var normalt. Bussjåføren rygget inn og parkerte. Så tok han tok pengeveska si, og gikk ut av bussen for å så lukke døren uten å se meg eller si ifra til meg, sier Aarstein, som for tiden avtjener verneplikten i Stavanger.

- Hvorfor sa du ikke fra da sjåføren gikk?

– Jeg tenkte at han sluttet på jobb og at Nobina bare skulle skifte sjåfør. Jeg regnet med at det tok maks fem minutter.

Det gjorde det imidlertid ikke. Aarstein ventet og ventet, men ingenting skjedde. Etter hvert ble han lei, og prøvde å komme i kontakt med Nobina.

– Men der kom jeg bare til en telefonsvarer som sa at de hadde åpningstid til klokken 16.00. Deretter ble det lagt på. Jeg prøvde også å få åpnet døra, men det fikk jeg ikke til, sier tromsøgutten.

Kritikkverdig

Til slutt dukket sjåføren opp igjen. Han ble en smule overrasket da han fant Aarstein inni bussen.

– Han visste ikke at jeg var i bussen og lurte på hvorfor jeg ikke hadde gått av på siste stopp. Jeg sa jeg ikke hadde bodd i Tromsø på seks år. Da sa han sa jeg burde vite hvor siste stopp var. Jeg smilte bare med han og turen fortsatte som normalt, sier Aarstein.

Han tenkte først ikke så mye mer over hendelsen. Men har i ettertid irritert seg mer og mer. Han mener bussjåføren opptrådte kritikkverdig.

– Han burde jo gått gjennom og sjekket om det var noen i bussen. Jeg kunne jo sagt mer da han gikk av, men tenkte som sagt ikke så mye over det da. Det som irriterte meg var at jeg ikke fikk kontakt med Nobina, sier Aarstein.

Dårlig følelse

Han har fått med seg at Nobina har vært i hardt vær i vinter. Han hadde håpet at han ikke skulle komme ut for noe i den korte tiden han oppholdt seg i Tromsø.

– Men på min tredje busstur i Tromsø så skal jeg altså bli innelåst i en buss i en hel time. Det er helt absurd. Jeg sitter igjen med en dårlig følelse overfor Nobina, sier Aarstein.

- Burde sjekket bussen

Mediesjef Magnar Nilssen i Nobina sier til itromso.no i kveld at bussjåføren burde sjekket at bussen var tom før han forlot den.

- Ja, det er det som er rutinene. Man skal sjekke at det ikke er passasjerer igjen i bussen og at det ikke er gjenglemt ting, sier Nilssen.

Han legger dog til at passasjeren burde ha hørt med sjåføren før han gikk på bussen at den virkelig gikk til sentrum.

- Passasjeren skal til sentrum, men velger å gå på en buss som går fra sentrum. Da stiller jeg spørsmål ved hvorfor han ikke spurte sjåføren om bussen faktisk skulle til sentrum. Da kunne dette vært unngått, sier Nilssen.

- Passasjeren kritiserer Nobina for at det ikke var mulig å få tak i noen på ettermiddagstid. Er det aktuelt å gjøre noe med?

- Nei, vi kommer ikke til å bemanne opp telefoner på kveldstid basert på slike enkelthendelser. Men vi skal som sagt minne sjåførene på rutinene, slik at man ikke glemmer å sjekke om det er folk på bussen, avslutter Nilssen.