Varvik bor i ett av fire hus som bruker brua daglig. I flere tiår har han forsøkt å få til utbedringer – både av brukarene, dekket og rekkverket. Men ingenting skjer.
Nå frykter han en alvorlig ulykke fordi brua ikke tåler belastningene den utsettes for.
Les også: Kvinne (18) kjørte i 128 km/t i Lavangsdalen – dømt til fengselsstraff
Over 50 år siden
– Jeg har forhørt meg med andre og fått vite at Mostad bru ble bygget for over 50 år siden. Da var det en håndfull gårdsbruk i begynnelsen av Lavangsdalen som ble koblet til veinettet. Ingen av disse var delaktig i byggingen og mener det var kommunen som sto bak.
Kommunal rapport
Trond Håvard Varvik støtter seg også til en utbedringsrapport som teknisk avdeling i kommunen fikk utarbeidet i 1999. Da konkluderte en ekstern rådgivende ingeniør med at brua måtte utbedres.
Les også: Pass på! Her har det blitt vikeplikt
– Blant annet sier rådgiveren at de hovedbjelkene av stål måtte forsterkes. I tillegg måtte dekket og rekkverket skiftes. Dette er, ifølge rapporten, kostnadsberegnet til 350.000 kroner, sier Varvik og legger til at det sågar foreligger tegninger om hvordan jobben skal utføres.
Ingen respons
Beboerne har i ettertid gjort flere fremstøt mot kommunen i håp om at noe skulle skje.
– Vi har møtt veggen. Kommunen avviser alt og hevder at de ikke eier brua. Så der står saken.
– Det som bekymrer meg, er hva som skjer den dagen brua ikke lenger tåler belastningen av folk og biler. Hvordan skal vi da komme oss til og fra husene våre, spør Varvik.
Les også: Slik skal bompengeordningen i Tromsø fungere
Privat vei
Veiforvalter ved byutvikling, Roald Johansen, sier på sin side at både brua og veien på begge sider er i privat eie:
– Jeg har sjekket eiendomskartene for området og kommunen har ingen rettigheter eller plikter på stedet. Vinterstid blir brøytingen fram til E8 foretatt av beboerne selv.
Ikke relevant
Roald Johansen mener det ikke er relevant hvem som i sin tid bygget brua.
– Det er heller ikke av betydning at kommunen ved årtusenskiftet ordnet en utbedringsrapport. Det er ikke det samme som å erkjenne eierskap.
– Derimot har kommunen ansvar for andre veier i området som vi vedlikeholder, understreker Roald Johansen.