Nye sikkerhetsregler som omfatter flere typer skip fører til at Hurtigruten må redusere bilkapasiteten på seks skip ved å bygge om. Allerede har selskapet bygget om ett skip. Årsaken til forskriften er blant annet Estonia-forliset i Østersjøen i 1994, som førte til nye internasjonale sikkerhetskrav. Hurtigruten prøver nå å søke dispensasjon fra forskriften.

– Det finnes egentlig ingen skip som Hurtigruten. Vi mener at vi ikke kommer inn under kategorien for skipene som forskriften går ut over, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten Anne Marit Bjørnflaten.

Om lag 50 % av bilkapasiteten på seks av Hurtigrutens skip reduseres. Det mener Bjørnflaten at Hurtigruten vil tape på økonomisk, men det som uroer dem mest er hvor kraftig det vil gå ut over bil – og godstransporten.

– Vi i Hurtigruten mener ikke at vår transport av biler og gods går ut over sikkerheten, sier Bjørnflaten.

Hurtigruten er nå midt i prosessen om å søke dispensasjon.

– Jeg kan ikke si noe ennå om når vi vil få svar på søknaden om dispensasjon, sier Anne Marit Bjørnflaten.

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten. Foto: CHRISTINA SVANSTRØM