– Driften minner veldig om fasaden som skinner i gull, erkjenner Pettersen som mener at suksessen ligger i at han har funnet en nisje i et tøft marked. I fjor ga det hotellet en beleggsøkning på 8-9 prosent.

Glinsende

Sjefen for Saga Hotel gliser bredt når han presenterer sine tall. Samtidig minner han omverden om alle kommentarene som kom da hotellets nybygg ble belagt med glinsende fasadeplater. Nå står disse i stil med driften.

– Vi fikk et knallgodt første halvår med masse kurs- og konferansegjester. Da snakker jeg om små og mellomstore grupper på opp til 60 personer som vil ha rolige omgivelser.

God trafikk

Tore Pettersen har så langt ikke merket noe til at byen i fjor fikk to nye hotell med rundt 500 rom.

– Vi har god trafikk fra personer som vil jobbe i mindre miljø enn det storhotellene tilbyr. Men samtidig ser vi at konkurransen tilspisser seg. Og når det nye pasienthotellet på universitetssykehuset står ferdig til sommeren, må også vi senke forhåpningene, erkjenner Saga-direktøren.

Pluss for begge

En annen som sier seg fornøyd, er Aid Schei Lillegård. Hun leder byens Thon-hotell og er svært tilfreds med 2014-tallene.

– Jeg hadde ikke sett for meg den positive utviklingen da driftsperioden startet. De fleste i bransjen var innstilte på tilbakegang som følge av nyetableringene. Men for oss har det gått andre veien – med vinterturismen som den store pådriveren, sier Schei Lillegård som stenger av halve Polar fram til 1. juni som følge av renovering.

Doblet nesten

Øyvind Alapnes gikk fra Bryggen/Aurora til The Edge. Hans mål for fjoråret var å nå budsjettet på 67 millioner kroner i omsetning.

– Vi ender på 94-95 millioner – noe som er utrolige tall. Kulturarrangement, kurs- og konferanse og vanlige gjester i hopetall ligger bak.

– Oppi alt dette vil jeg nevne at vi også fikk betydelige vannskader med påfølgende stenging ved åpningen i mai. Uten den hadde vi kanskje plassert 100-millionersgrensen, sier Alapnes.

Mindre målestokk

Hotellsjef på Sydspissen, Kristin Jensaas, er en av flere som opererer i mindre målestokk.

– Vi får flere gjester fra Forsvaret som er vår eier. Vi booker også fint på vinterturismen og lokale aktører på kurs- og konferansesiden kommer i stadig større antall, sier Jensaas som har mottatt flere utmerkelser i fjor for sitt konsept.

Står alene

Eier av Amalie Hotell, Tor-Ragnar Fjeldstad, har i 15 år operert uten å være tilsluttet en kjede.

– Mens resten av hotellene samlet fikk en svikt på 10-12 prosent i fjor, hadde vi 12-14 prosent. Hovedårsaken ligger i at stadig flere bestiller rom på nett – noe som koster oss 15-20 prosent i provisjon. Det vises godt på bunnlinjen, konstaterer Fjeldstad som ikke ser bort fra at han etter hvert må finne samarbeidspartnere i næringen.

storfornøyd: Saga-sjef Tore Pettersen er storfornøyd med fjoråret. Høyt belegg og gode priser ga hotellet gode resultat. I år forventer Pettersen tøffere konkurranse. Foto: Tom Benjaminsen
pluss: Thon-sjef Aid Schei Lillegård fikk et løft for begge sine hotell i Grønnegata. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen