På sin blogg skriver Nils A. Johnsen, tidligere sjef i Vegvesenet Tromsø og nå direktør for Rambøll Region Nord, at det vil være store, positive ringvirkninger hvis Tverrforbindelsen skulle bli tunnellagt.

- Miljø- og helseeffekten av at gjennomgangstrafikk blir lagt i tunell vil være vesentlig for boligområdene på begge sider av veien, det gjelder for både støy, avgasser og svevestøv, skriver han blant annet.

I tillegg er Tverrforbindelsen svært utsatt for ulykker og veiens stigning fører ofte til at tungtransport får problemer på vinteren.

Ifølge Johnsen har hovedveisystemet på vestsiden av Tromsøya har nådd sin kapasitet.

Dette innebærer store problemer for både persontrafikk og kollektivtrafikk, mens en tunnel med utslag vest eller sør for Postterminalen i tillegg til en ny forbindelse til Kvaløya vil bøte på problemet.

Da kan man få i stand ytterligere næringsutvikling ved Langnes, bedre forhold for rutebussene, samtidig som det er fritt fram for å bygge nye boliger både i Hamna og på Kvaløya.

- Med dagens veisystem, kan det ikke bygges flere boliger i Hamna og på Kvaløya. Spesielt til Kvaløya er det nå en vanskelig situasjon, fremkommelighet og beredskap er i perioder uakseptabel lav – spesielt ved ulykker på Sandnessundbrua, skriver Johnsen.

Byråd for samferdsel, Britt Hege Alvarstein (Frp), bekrefter at arbeidet med utredelsen er i gang.

- Dette jobbes det nå med i Transportnett Troms, og målet vårt er at vi skal ha disse planene med i Nasjonal transportplan for 2015, sier Alvarstein til iTromsø.

Transportnett Troms er et samarbeid mellom Statens vegvesen, Troms fylkeskommune og kommunene i Troms.

Det er fremdeles uklart når dette arbeidet vil være ferdig.