I dag slipper Turboneger sin nye singel «Special Education». Opptakten til slippet har vært preget av gratisreklame for The Apocalypse Dudes, da Vårherre Facebook fant ut at bandets 30 sekunder lange videoteaser ble for kraftig kost for det globale nettsamfunnet. Like etter kastet Facebooks litt mindre populære fetter Instagram seg på samme bølge.

Årsaken? Videoen inneholdt en naken menneskerumpe.

Her er det jo lett å pøse på med rektale referanser, men disse stadig hyppigere tilfellene av sensur begynner å bli bekymringsverdige. Ikke bare for Follos dongerikledde stolthet, men for oss alle.

Nå er det såpass lenge siden sensurstormen rundt bilder av ammende kvinner, at mange av oss kanskje trenger en ny påminnelse om hvor skadelig slike syn åpenbart er for oss 1,65 milliarder brukere.

Sensitivt, eller i dette tilfellet «sexrelatert», innhold kalles det: Tekst, bilder og video som muligens kan støte, krenke eller irritere deler av kundegruppa – unnskyld, brukergruppa – til mediegiganter som Facebook, Google, Twitter osv.

Sensur av typen Turboneger ble utsatt for, er selvfølgelig ikke noe nytt.

Store, amerikanske kjeder har bannlyst musikk på grunn av omslagskunsten i et halvt århundre allerede, men Facebook sitter nå på en global definisjonsmakt som historisk sett mangler sidestykke.

Å motsette seg sensur blir derfor stadig viktigere. Hvis ikke, gjør vi veien kortere til ferdigtygd Teletubbies-aktig underholdning, på ekstra lavt volum, filtrert gjennom verdisettet til en historisk hårsår KrF+SV-koalisjon.

Tilfellet er, at samtlige tradisjonelle medier allerede er avhengige av drahjelp fra sosiale plattformer på verdensveven. Om det skyldes medienes manglende evne til å fornye seg, publikums latskap, eller en kombinasjon av disse, er det liten vits å krangle om.

Du og jeg bruker aktivt Facebook som en inngangsportal til nyheter, ergo publiseres stort sett alt av nyheter der.

Å påstå at utstrakt sensur av nyheter ikke er ønskelig, er en brannfakkel på størrelse med en vasstrukken fyrstikk. Allikevel skjer nok dette i stadig økende grad.

Tidligere ansatte har allerede varslet om at Facebook manipulerer hva som er trending, eller populært, i sin nyhetsstrøm. Dette er et langt større problem enn at promovideoer for norske rockband bannlyses, men samtidig en del av den samme problematikken.

At mennesker på et styrerom i San Francisco skal bestemme hva som er passende lesestoff for folk i Kuala Lumpur eller Kautokeino, er verken riktig eller greit – kun absurd.

Ammende bryster, nakne rumper, ytringer og reportasjer er nemlig ikke farlige. Ikke før noen andre bestemmer seg for at du ikke har godt av slikt.

PS. Hvis du trenger innsikt i hva som slapp igjennom sensuren til helkommersielle multinasjonale selskaper for 40 år siden: Bruk vår gamle venn Google til å søke opp plateomslaget til Scorpions› «Virgin Killer», eller promoplakatene til The Rolling Stones «Black and Blue».

Jeg advarer herved mot såpass sterke bilder, at rumpeballene til Turboneger bare kan ta seg en bolle.