Det skjedde på forsida av Bladet Tromsø den 16. april 1983, og selv om spådommen nok var litt prematur var nyheten for så vidt reell nok:

Nye «Vesterålen» skulle nemlig fraktet med seg syv store containere til Tromsø og skulle ha med seg ytterligere fire nordover. På grunn av mangel på både plass og nødvendig utstyr kunne disse ikke ekspederes fra Prostneset. Da ble alternativet Breivika.

Står på sitt

Denne situasjonen har tydeligvis vært en del av en debatt som hadde pågått over lengre tid og man har vært klar over de smålåtne forholdene for godsekspedisjon fra Prostneset på midten av 80-tallet. I tillegg var de, da, nye hurtigrutene laget for å frakte containere.

– Det er klart at en øket godsmengde gir større inntjening. Men problemet er bare at de aktuelle rederiene som har nye skip helt entydig har gått inn for å beholde Prostneset som hurtigrute-kai. «Tromsø» har belyst episoden i går på et tidligere stadium, men rederiene velger å stå på sitt, skriver «Tromsøs» journalist Per Eliassen. At det var nettopp han som skulle skrive om skipsfart og båter burde vel ikke overraske noen.

Ekstra lastetid

Det ble ikke tatt høyde for den ekstra lastetiden i forbindelse med «Vesterålens» liggetid. Tiden det kostet mannskapet å flytte båten til Breivika, losse containerne og laste ombord de nye, ble tatt ut fra overfartstiden mellom Tromsø og Skjervøy – «uten at det får særlig negativ betydning» spår Eliassen.

Finans og økonomi

Det fikk han nok rett i, men hans andre spådom for dagen, den om spikeren i kista for Prostneset som Hurtigrute-havn, har ikke gått i oppfyllelse. Men det skal ikke være fordi at det ikke har blitt prøvd. I havnestyrets møte vel ti dager senere skulle situasjonen for hurtigrutenes godstransport tas opp, selv om man i Tromsø hadde slått fra seg tanken et par år tidligere. Nå forelå det imidlertid en ny rapport fra Kystdirektoratet hvor det kom klart fram at man ikke kunne flytte hurtigruta fra sentrum til Breivika fort nok.

– Jeg ser i dag dessverre ingen mulighet til å ta opp et slikt prosjekt på nytt av finansielle og økonomiske årsaker, sa havnefogd Knut A. Mortensen til «Tromsø», men så seg nødt til å «la snøballen begynne å rulle igjen».

Heldigvis rullet den ikke langt.