Tromsø og Bodø har i langt tid prøvd å få senket arbeidsgiveravgiften fra dagens 7,9 til 5,1 — samme prosent som resten av Midt – og Sør-Troms og Nordland betaler.

Derfor kom torsdagens beskjed fra regjeringen om at man kunne skyte en blå pil etter ønsket som et sjokk.

– Vi er veldig skuffet. Vi hadde håp om at regjeringen skulle lytte til våre argumenter, og se at den private næringsutviklingen i Tromsø og Bodø er svak, sier direktør i Næringsforeningen i Tromsø, Grete Kristoffersen.

Sjokk for næringslivet

Og — som om det ikke var nok med sjokkbeskjed nr. én — i samme regjeringsmelding varsles det en nesten dobling av arbeidsgiveravgiften for en rekke nøkkelbransjer i Nord-Norge. Og det allerede fra 1. juli.

Kraftproduksjon, transportselskaper, samt bank – og finansinstitusjoner får økt sin avgiftsprosent til 14,1 prosent.

– Vi i Nord-Norge er avhengige av sterke lokomotiv. Enten i form av byer som Tromsø og Bodø — eller i form av selskaper som TK, Sparebanken Nord-Norge og Hurtigruten. Nå rammes alle sammen hardt, sier Kristoffersen.

LES MER: - Godt at kommunen spiller på lag

Hvor store effektene vil bli for næringslivet i Nord-Norge er for tidlig å si noe om, mener Kristoffersen.

Uklare kostnader

– Vi holder på å regne på det nå, men det kommer til å koste veldig mye, sier hun.

Byrådsleder Øyvind Hilmarsen (Høyre) er på sin side ikke like negativ.

Stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes fra SV mener derimot avgiftsendringen kan få uante og negative konsekvenser.

Han har regnet ut at regningen for det nordnorske næringslivet vil havne et sted mellom én og halvannen milliard kroner.

– Det er enormt mye penger i nordnorsk målestokk. Det kan få gigantiske negative effekter for næringslivet i nord, sier han til iTromsø.

Han mener at regjeringen har handlet "haulaust" i denne saken.

Vil ha svar

Han vil kreve svar fra regjeringen i Stortinget fredag om hvilke konsekvenser endringene får, hvilke kostnader næringslivet får — og hvem som skal betale regningen til slutt.

– Avgiftsendringene kan få katastrofale følger for eksempelvis transportnæringen — som er svært utsatt i Nord-Norge, sier Fylkesnes.

Han mener at avgiftsendringene ikke er politisk forankret, men kun administrativt i departementene. Han tror derfor at det vil være mulig å få stanset endringene i Stortinget.

– Det som er ekstra urovekkende at man ikke har gjort en konsekvensutredning av hva som kan skje. Man har ikke snakket med de aktuelle næringene for å få deres innspill, sier Fylkesnes.

VIL HA SVAR: SVs stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes vil vite konsekvensene av regjeringens avgiftsendring. — Den kan får katastrofale følger for næringslivet i landsdelen, sier han. Foto: Marius Fiskum