– Vi prøver å gi et visuelt uttrykk av hva som finnes her oppe. Vise byen, regionen, og landsdelen. Ikke bare av nordlys og midnattssol, men også faktiske aktiviteter, sier Tove Sørensen ved Tromsø Villmarkssenter.

Filmen, som Villmarkssenteret beskriver som en storsatsing, har kostet rundt en halv million kroner.

– Det var viktig for oss at dette ble gjort ordentlig, og med kvalitet i alle ledd, sier Sørensen.

– Nå håper vi andre aktører kommer etter og gjør det samme.

Se videoen her!

Vokser sammen

Sørensen forventer stort turisttrykk til vinteren, og sier apparatet allerede er i full sving.

– Vi har gjort store forberedelser for å få ting til å gå så smertefullt som mulig. Det vil si at booking går lett, at vi er tilgjengelige og at de som kommer hit skal oppleve det beste av det vi har å by på.

De siste årene har Tromsø som vinterdestinasjon vokst betraktelig, og Sørensen tror hele spekteret av aktører kan takkes for det.

– Tromsø er virkelig i vinden, og det er en enormt positiv stemning i bransjen. Vi prater mye mer sammen enn det vi gjorde før, og løfter hverandre opp.

Les også: Tromsø mot toppen hos Lonely Planet!

Store forventninger

Før vinteren sparkes ordentlig i gang har Sørensen store forventninger for sesongen:

– Vi ser på forhåndsbestillingen at det kommer til å bli en travel vinter, og vi merker veldig godt at Tromsø er i vinden.

Av aktiviteter er det hundekjøring som har løpt opp som en favoritt blant turistene.

-Hundekjøring er absolutt i vinden. Men flere aktører kommer på banen nå med nye aktiviteter, som hvalsafari og helikopterturer. Så det blir som sagt en travel vinter, og vi har ingen planer om å gå i hi, avslutter Sørensen.