Sesongen 2014 ble matkonseptet «Coastal Kitchen» lansert om bord i Hurtigrutens 11 skip.

Lokale matprodusenter ble invitert til å levere sine beste ingredienser til rederiet – som satte sammen en meny som speiler maten langs Norges-kysten.

Godt mottatt

Ifølge Hurtigrutesjef Daniel Skjeldam så har «Coastal Kitchen» blitt godt mottatt av de reisende.

– Vi har råvarer, produsenter og mattradisjoner vi skal være stolte av. Kystkjøkkenet er ekte, ujålete og ærlig – og det har stor appell for gjestene våre uansett nasjonalitet, sier han i en pressemelding.

Kjendiskokk

Da konseptet ble lansert i 2014 var det etter forarbeid av blant andre kjendiskokk Andreas Viestad.

Nå havner 50 av de mest populære rettene i en kokebok som skal selges til hurtigrutepassasjerene. Forfatter er Fredrik Hæreid og maten er laget av Hurtigrutens kokker Jimmy Westberg, Marita Kristensen og Eirik Larssen.

Lokale råvarer

– Boken forteller historien om råvarene og ikke minst om ildsjelene som foredler dem og skaper smaken av Norge, sier Skjeldam.

På fem språk

Kokeboken er som sagt rettet mot Hurtigrute-passasjerer som har fått opp interessen for norsk mat. Den kommer ut på fem språk – norsk, engelsk, tysk, fransk og kinesisk.

Første på kinesisk

– Etter hva vi vet blir dette den første norske kokeboken som blir oversatt til kinesisk. Reiselysten og -mulighetene i Asia og Kina øker, og vi søker naturligvis muligheter også i dette markedet, sier Skjeldam.

KYSTMAT: «Norways Coastal Kitchen» heter den nye kokeboka som gis ut av Hurtigruten. Foto: Jimmy Linus
FORNØYD: Hurtigrutesjef Daniel Skjeldam. Foto: Marius Fiskum
KLIPPFISKSALAT: Foto: Jimmy Linus
LOKALE RÅVARER: Klippfisk er blant råvarene som inngår. Foto: Jimmy Linus