Sesongen 2014 ble matkonseptet «Coastal Kitchen» lansert om bord i Hurtigrutens 11 skip.
Lokale matprodusenter ble invitert til å levere sine beste ingredienser til rederiet – som satte sammen en meny som speiler maten langs Norges-kysten.
Godt mottatt
Ifølge Hurtigrutesjef Daniel Skjeldam så har «Coastal Kitchen» blitt godt mottatt av de reisende.
– Vi har råvarer, produsenter og mattradisjoner vi skal være stolte av. Kystkjøkkenet er ekte, ujålete og ærlig – og det har stor appell for gjestene våre uansett nasjonalitet, sier han i en pressemelding.
Kjendiskokk
Da konseptet ble lansert i 2014 var det etter forarbeid av blant andre kjendiskokk Andreas Viestad.
Hurtigruten satser på Tromsø-mat
Nå havner 50 av de mest populære rettene i en kokebok som skal selges til hurtigrutepassasjerene. Forfatter er Fredrik Hæreid og maten er laget av Hurtigrutens kokker Jimmy Westberg, Marita Kristensen og Eirik Larssen.
Lokale råvarer
– Boken forteller historien om råvarene og ikke minst om ildsjelene som foredler dem og skaper smaken av Norge, sier Skjeldam.
På fem språk
Kokeboken er som sagt rettet mot Hurtigrute-passasjerer som har fått opp interessen for norsk mat. Den kommer ut på fem språk – norsk, engelsk, tysk, fransk og kinesisk.
Første på kinesisk
– Etter hva vi vet blir dette den første norske kokeboken som blir oversatt til kinesisk. Reiselysten og -mulighetene i Asia og Kina øker, og vi søker naturligvis muligheter også i dette markedet, sier Skjeldam.