Klokken 15 var Mørketidsløpet i gang. Mange tilskuere og deltakere har samlet seg for å ta del i det årlige løpet.
Pågangen var stor da Mørketidsløpet la de siste løpenumrene ut for salg klokken 10 lørdag formiddag, og det tok ikke lange tiden før deltakerlistene var fulltegnet.
- Vi har vel faktisk overbooket, noe vi gjør hvert år da vi opplever at mange ikke henter startnumrene sine, sier Lena Nymark, markeds- og arrangementsansvarlig for løpet.
Erfaringsmessig utgjør ikke dette noen utfordring for arrangørene.
- Vi regner med at vi har nok medaljer til alle deltakerne. De kommer helt fra Sør-Afrika og må bestilles god tid i forveien, forklarer Nymark.
Hun sto klar ved trøbbel-disken i tilfelle løperne hadde et problem med registreringen eller bare spørsmål om arrangementet.
- Det er nok å gjøre, ler hun.
En av dem som henvendte seg til Nymark for å få hjelp med startnummeret sitt var Oleg Molokanov fra Moskva. Dette er første gangen han deltar på Mørketidsløpet, men hvis man skal dømme etter entusiasmen hans blir det ikke siste gang.
- Dette er et interessant sted å løpe, og jeg har lenge hatt lyst til å fullføre et løp i polarnatta og mørketida, sier Molokanov til iTromsø.
I likhet med Tromsø opplever Moskva også en vinter med temperaturer over det vanlige.
- Det ble satt varmerekord på vinteren i Moskva nylig, men vi er jo vant til langt kaldere vær. Derfor kan du si at jeg er vant til været her i Tromsø, men ikke til lyset.
Overgangen fra millionbyen Moskva til småbyen Tromsø er stor, og Molokanov setter pris på byens trehus og gode stemning.
- Det er som hentet rett ut fra historien. Dessuten er jeg fascinert av Roald Amundsen, og derfor er det ekstra spennende å være i Tromsø, sier Molokanov som ønsker å hilse til alle byens borgere.
Det første Mørketidsløpet i 2004 hadde 136 påmeldte, mens det ti år senere har blitt svært populært. I år var det rekordmange interesserte, og hele 1.150 løpere skal delta i løpet som begynner klokken 15 i ettermiddag.
Og arrangørene har alt klart.
- Vi har til og med bestilt ekstra strøing på de glatteste partiene, sier daglig leder Nils I. Hætta til iTromsø.