Det er ledelsen fornøyd med.

Medarbeiderundersøkelsen tar for seg ulike faktorer, som for eksempel organisering av arbeid, innholdet i jobben, trivsel på arbeidsplassen og overordnet ledelse. Den som svarer, plasserer svaret sitt på en skala fra 1 (svært liten grad) til 6 (svært stor grad). Når det gjelder samlet tilfredshet, er snittet på 4,5 for de ni ulike yrkesgruppene som har gjennomført undersøkelsen.

LES OGSÅ: Lærere trives godt på jobb

Det er positive tall, skal man tro Kjell Robert Pedersen, som er rådgiver på byrådsleders kontor.

– Undersøkelsen viser gode resultat for Tromsø kommune. Det viser at arbeidstakerne er fornøyd med arbeidsplassen sin og ikke minst at de trives i jobben, sier Pedersen.

Nyttig verktøy

Pedersen påpeker at undersøkelsen viser en positiv forbedring i tilfredshet siden 2009.

– Dette er en god indikator på hvordan arbeidsmiljøet er i de ulike sektorene, og jevnt over scores det høyt, forteller Pedersen.

Medarbeiderundersøkelsen gjøres nå annethvert år, og er et viktig verktøy for å kartlegge arbeidsmiljø og tilfredshet i de ulike sektorene i kommunen. Det er både et verktøy for kommunen på overordna plan, men det gir også enhetsledere muligheten til å se på hva som kan forbedres innad på arbeidsplassen.

– Enhetslederne kan bruke undersøkelsen i sitt forbedringsarbeid. Dersom man ser at det er noen svakheter eller noe man må jobbe med, har HMS-grupper på arbeidsplassen ansvar for å ta tak i resultatet og lage handlingsplan for å forbedre situasjonen, sier Pedersen.

Øyeblikksbilde

Medarbeiderundersøkelsen er viktig på flere måter, mener rådgiver Pedersen.

- I tillegg til at det er en viktig indikasjon på tilfredshet blant arbeidstakere, er det også viktig å fremme disse resultatene. At arbeidstakere trives på jobb og at de er stolte over arbeidsplassen sin er noe å skryte av, sier Pedersen.

– Det er klart at når de ansatte i kommunen har god trivsel på jobb, så er det et rekrutteringsvennlig tiltak, og det kan nok brukes bevisst av flere sektorer, sier han.

– Så er det også viktig å huske på at en undersøkelse som dette, gir oss et øyeblikksbilde av situasjonen slik den er i dag. Det aller viktigste er hovedinntrykket over tid, og der ser vi altså at tilfredsheten blant ansatte øker positivt, avslutter Pedersen.