De fire partiene møttes i dag for å diskutere ny Kvaløyforbindelse. De går til valg i skjønn forening: de går alle for Håkøya-alternativet, som blir dobbelt så dyrt som alternativet fra Statens vegvesen.

- Vi har ikke tatt stilling til om vi ønsker en løsning med tunell eller bru, men vi er enige om hvor den nye forbindelsen skal gå, sier varaordfører i Tromsø, Anni Skogmann (Frp).

I diskusjonen videre må man blant annet ta hensyn til krav fra de ulike partiene, der Venstre vil kjempe for et bru-alternativ av hensyn til gående og syklende.

Vil ha rask avklaring

I går sprakk nyheten om at byutviklingskomiteen gikk bort ifra den faglige anbefalningen fra Statens Vegvesen, bare timer etter at den var lagt fram.

Håkøya-forslaget ble lagt fram av Frp og Høyre, og ble vedtatt med seks mot fire stemmer.

- Mange har vært ute og kritisert vedtaket fra i går, men det er vesentlig at vi får en avgjørelse om ny forbindelse kjapt. Statens Vegvesen har lagt ned byggestopp på Kvaløya inntil en ny forbindelse er på plass. Vi mener derfor at vi må ha en rask avgjørelse i saken. Vi inviterer de andre partiene til å diskutere dette med oss slik at vi får en størst mulig oppslutning. Vi må alle jobbe for det samme målet, sier Skogman.

Saken skal opp i kommunestyret neste uke når politikerne skal diskutere kommuneplanens arealdel.

Må svelge noen kameler

Frp og Høyre mener at Håkøya-alternativet er langt mer fremtidsrettet enn forslaget om å bygge en ny bru. Venstre og KrF uttrykte også det samme i går kveld da iTromsø spurte partitoppene.

De borgerlige partiene mener at dette vil gagne både kommunen og distriktene rundt.

- Vi løfter blikket frem i tid. Vi ønsker å gjøre avstanden mellom Harstad, Finnsnes og Tromsø kortere. Dette er den beste løsningen for distriktene, det er tross alt de som sitter mest i kø i tillegg til folk som bor på Kvaløya. Med vår løsning kan de på sørsiden velge å ta en ny passasje, mens de som bor på nordsiden fortsatt kan velge den gamle, sier Anni Skogman.

Men for Frp betyr det at man må svelge noen kameler. En slik løsning vil bli delvis bompengefinansiert. Varaordføreren medgir at det sitter langt inne.

- Vi har gått med på det med et forbehold: gamlebrua skal ikke koste noe. I tillegg skal den fortsatt være en reell omkjøringsmulighet for folk. Vi tror på valgfrihet for folk, og det får de med vår løsning.

- Men dersom en forbindelse er gratis og den andre koster, vil ikke køproblematikken vedvare allikevel?

- Jeg tror ikke det. Jeg tror folk vil velge det alternativet som vil spare dem mest tid, uavhengig om det koster noe eller ikke. Jeg er forkjemper for bomfrie veier, men dette er noe som folk skal få velge selv, sier Anni Skogman.