Dagens kollektivtrafikktrasé på Strand kostet utbygger Barlindhaug Eiendom AS rundt fire millioner kroner for at bussene skulle kjøre der. Siden veien sto ferdig har Nobina nektet å kjøre fordi traseen både var for smal og bratt, og svingen for krapp.

Løser ikke problemene

Det var Barlindhaug Eiendom AS som regulerte og prosjekterte busstraseen i sin tid.

– Merkostnadene ble stipulert til fire millioner kroner. Da politikerne skulle vedta reguleringsplanen valgte de den dårligste løsningen, og ikke den som var anbefalt av veimyndighetene eller faglig ekspertise, sier prosjektleder Kjetil S. Paulsen i Barlindhaug Eiendom.

Nå har kommunen sett på fire nye alternativ i tillegg til dagens løsning hvor bussene kjører fylkesveien i stedet for gjennom Strandfeltet. Mens kommunen nå går for alternativet med ombygging av dagens trasé, ønsker Nobina seg en helt annen løsning.

– Jeg mener kommunens alternativ ikke ivaretar problemområdene godt nok. Stigningsforholdet er fortsatt problematisk og utkjøring fra boliger rett ut i traseen gjør det uoversiktlig. Når jeg uttaler meg tar jeg forbehold om at jeg tolker alternativene riktig, sier driftssjef Magnar Nilssen i Nobina.

Innsigelse avvist

Han legger til at de ikke formelt har behandlet de ulike alternativene og at kommentarene baserer seg på en rask gjennomlesning av saken. Driftssjefen mener alternativ fire, omlegging av busstraseen mellom Blåselveien og Strandsneglveien, er det beste.

– Jeg er ute etter å finne løsninger for å få folk til å bruke bussen. Også alternativ tre, trasé mellom snuplassen ved Blåselveien og Kamskjellveien, er et bedre alternativ og fullt mulig å gjennomføre. Skal man ha busstrasé må den lages sånn at den blir trygg å kjøre rent fysisk, også for andre trafikanter, sier Nilssen.

Alternativ tre ble i 2007 forkastet av Miljøverndepartementet etter at de avviste Statens vegvesens innsigelse mot dagens trasé.

– Det beste alternativet er en rett strekning fra snuplassen og sørover, da vil bussene holde samme høyde når de kommer fra nabofeltet og inn i Strandfeltet, sier Paulsen.

Savner andre alternativ

Beboere på Strand spilte i vinter inn et forslag om at bussen kunne kjøre fylkesveien sørover og gjennom boligfeltet nordover, for å unngå kryssing av den sterkt trafikkerte fylkesveien. Det forslaget er ikke tatt med i kommunens vurderinger, noe som overrasker Paulsen. Han savner også et innspill om lysregulering fra plansjef Per Hareide.

– Når ikke alle alternativene tas med blir det ufullstendig det man skal vurdere. Vi hadde et møte i fjor hvor plansjefen foreslo lysregulering for å unngå at bussene møttes i den smale traseen. Det vil koste langt mindre enn utvidelse av veibredden.

Hva de ulike alternative trasévalgene vil koste, har ikke kommunen regnet på, bekrefter trafikkingeniør Tobias Lustig på Byutvikling. Han mener utbedring av traseen kombinert med bedre vintervedlikehold vil kunne løse problemene for bussene.

– Vi må først få tilbakemelding fra Statens vegvesen, Troms fylkeskommune og Troms fylkestrafikk om hva de mener om forslaget før vi begynner å regne på hva det vil koste. Det er teknisk vanskelig å få til de andre alternativene på grunn av boliger i området, sier Lustig.