Ellingsen, kjent fra rallycrossmiljøet i Tromsø har vært hekta på bil siden han var en liten guttunge. Bilinteressen har gitt seg utslag iblant annet at han har kjørt rally og rallycross, både her og i Sverige.

Men det aller mest håndfaste beviset på Ellingsens bilinteresse er rød og er 39 år gammel — en Jaguar E-type.

– Jeg har hatt flere sjeldne biler før. Jeg hadde blant annet i sin tid Tromsøs eneste BMW 633 CSI og hadde også den første BMW 323i i byen. Men jeg hadde bestemt for at jeg skulle ha en slik Jaguar før jeg «ga meg» på bilfronten, sier Ellingsen.

Fra California

Jaguaren har han vært på jakt etter lenge. Han trodde han hadde funnet én da en E-type ble lagt ut til salgs i Danmark.

– Det var en museumsbil som skulle auksjoneres bort. Men før jeg og sønnen min hadde rukket å få lagt inn noe bud, så var den solgt. Det var litt bittert, sier Ellingsen.

Men bare noen uker senere dukket det opp en ny bil til salgs på nettet — i California.

– Jeg kjøpte bilen nærmest usett! Det er klart det er litt skummelt, men jeg hadde sett bilder av bilen og fikk forsikringer om at den var i bra stand. Men det er det meste jeg har brukt på netthandel, smiler Ellingsen.

Se flere bilder av Jaguaren til Ellingsen her!

Ikke noe rust

Han tok sjansen og investerte rundt 250.000 i bilen — en kabriolet. Med frakt pluss reparasjoner og lakkering her i Tromsø så kommer regningen opp i rundt 300.000 kroner.

– Det kan jeg leve med. Det er tross alt drømmebilen og bilen er i overraskende god stand. Det er for eksempel ikke rust på bilen, sier Ellingsen, og tilføyer:

– De virkelig strøkne eksemplarene av E-type går for både én og to og tre millioner kroner.

Under panseret sitter en V12 — den grommeste motoren Jaguar E-type ble levert med.

– Alt er originalt på bilen. Og motoren er åpenbart laget for å fungere i minst førti år. Det er imponerende, sier Ellingsen, mens han beundrer den smekre briten.

– Mang som er virkelig glad i biler, slik jeg er, mener at Jaguar E-type er verdens fineste bil. Nå er det endelig én i Tromsø.

Fjernet støtfangerne

Jaguaren har gått sine første 38 leveår i California, før Ellingsen fikk den fraktet til Norge fra Los Angeles i fjor høst. Siden har den stått på verksted — blant annet for å fjerne de amerikanske støtfangerne som Jaguaren måtte utstyres med i USA.

– De ødela utseendet på bilen, så de måtte jeg få skiftet ut. Jaguaren har nok stått i ro noen år før jeg hentet den. Men nå er den klar for veien, sier tromsømannen, som vurderer en ordentlig biltur med klassikeren — i alle fall på sikt.

– Drømmen er å ta kona med på biltur nedover i Europa. Men jeg er usikker på om vi tar sjansen på å kjøre i en så gammel bil. Vi må nok ta noen testturer først for å se at bilen takler kjøringen, sier Ellingsen, og understreker:

– Jaguaren min er en kosebil. Ingenting annet.

Fem kjappe

Min første bil? Saab V4

Bilferie eller flyferie? Begge deler

Piggfritt eller piggdekk? Piggdekk

Automatgir eller manuell? Skal du kjøre en sportslig bensinbil, så foretrekker jeg manuelt. Ellers automat.

Min drømmebil? For å si det sånn: Hvis noen hadde tilbudt meg en Ferrari i bytte med denne, så hadde jeg nok takket nei.