FAU ved skolen var imot at busstraseen skulle legges til Niseveien i utgangspunktet. De har tidligere også gått hardt ut mot bussjåfører som kjører over fartsgrensen langs det som er skoleveien til mange elever ved skolen.

I et brev sendt til kommunen på vegne av driftssjef Magnar Nilssen kommer det fram at han er bekymret for at den økte bussfrekvensen på rute 42 vil føre til flere møter mellom busser i den allerede trange veien og trekker spesielt fram at dette er en skolevei.

– Vi har kranglet med Nobina tidligere, men brevet deres til kommunen viser at de tar oss på alvor og har hørt på det vi sier. Nå må kommunen på banen og få orden på ting. Veien er ikke dimensjonert for den trafikken som er der i dag og det er tatt altfor lite hensyn til de myke trafikantene. Så vi støtter Nobina fullt ut, sier Kristine Larsen, leder for FAU ved Selnes.

– Med hjerte i halsen

Spesielt på vinteren byr veien på utfordringer. Både FAU og Nobina påpeker at det brøytes for dårlig og er veldig uoversiktlig i området.

– I fjor hadde vi flere episoder hvor brøyteskavlene var så høye at ikke engang bussjåførene har sjans til å se ungene. Det er skremmende for barna, og ugreit at bussjåførene skal måtte kjøre på jobb med hjerte i halsen. Det vi savner er at kommunen ser på dette med et helhetlig blikk. Selvsagt er det bra med flere bussavganger, men man må se på konsekvensene av det og ta grep før man øker hyppigheten. Rushtiden for bussene er også tiden unger går til og fra skolen, sier Larsen.

LES KOMMUNENS SVAR: Utbedring først i 2018–2019

Foreldre velger bil fremfor buss

Larsen påpeker også at økt frekvens på rute 42 til dels kan motvirke sitt mål om å få flere til å ta buss.

– Slik ting er i dag velger mange foreldre å kjøre barna til skolen fordi skoleveien er så utrygg, selv om de bor like i nærheten. Da blir der mer biler og mer trafikk, og det er folk som nok fint kunne tatt buss til jobben om de følte at barna deres kunne komme seg trygt på skolen for egen maskin.