UNIVERSITETET: Professor ved institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT, Hilde Sollid, mener at skoleprestasjoner måles blant annet på grunnlag av skrive- og leseferdigheter.

Les også: Jenter ved Tromsø-skoler er flinkere enn gutta

– Når det kommer til lesing så er det kjent at jenter leser bedre enn guttene. Og folk som leser får utviklet språket sitt. Både når det kommer til ordforråd, å forstå ulike sjangre også hvordan å formulere seg best muntlig og skriftlig, sier professoren.

Leser mindre

Hun mener at når det kommer til gutter og jenter ser man tydelige forskjeller på lesegleden.

– Det er ikke det at guttene ikke kan lese, men at de kanskje leser mindre. Og derfor får de mindre effekt av lesingen. Da får de mindre muligheter til å utvikle et akademisk språk som når de skal skrive abstrakte tekster, sier Sollid.

Annen holdning

Hun mener at gutter kanskje ikke utvikler lesegleden på samme måte som jentene.

– Det handler mye om holdninger når det kommer til å lese. Gutter har en litt annen tilnærming til dette og får derfor ikke utviklet sin egen identitet som det jentene gjør når de leser.

Foto: Iben Aanonsen