En nedsatt arbeidsgruppe, bestående av lærere, barnehageansatte og ansatte på rådhuset, har i flere måneder jobbet for å få på plass høringsforslaget.

Nå er høringsutkastet klart, og Anna Amdal Fyhn presenterte utkastet for Heidi Skøyen Johansen, undervisningsinspektør og leder av Trivselsprogrammet, og elever på Mortensnes skole.

Verktøy på nett

I strategiplanen fremmes det flere konkrete punkter som skal bidra til at mobbingen i kommunen skal forsvinne fullstendig.

– Noe av det jeg er mest fornøyd med er den digitale verktøykassen som ligger på Internett. Her ligger det tiltak, lover, tips, råd og informasjon tilgjengelig for lærere, elever og foreldre. Denne siden vil kontinuerlig oppdateres, og skal fungere som et oppslagsverk, i tillegg til at man her finner mange temaer som er lure og ta opp både mellom forelder og barn, og lærer og elev, sier Fyhn.

Digital mobbing

– Det er ingen tvil om at vi har et mobbeproblem i skolen, og det fremkommer også i elevundersøkelsen vi gjennomførte i fjor høst. Ett mobbeoffer er ett for mye, sier Fyhn.

Stadig flere barn og unge har brukere på sosiale medier, og digital mobbing har fått et eget kapittel i strategiplanen.

– At en del mobbing flytter seg til det skjulte på nett er det ingen tvil om. Derfor er det viktig at den digitale mobbingen blir satt fokus på, sier byråden.

Skøyen Johansen er enig.

– Det er utrolig viktig at foreldre involveres, spesielt når det er snakk om digital mobbing. På skolen får ikke elevene bruke mobiltelefon, men den blir tatt med og den er tilgjengelig for ungene hele døgnet. Da er vi avhengig av et tett og godt samarbeid med foreldrene, sier hun.

Trivselsledere

Mortensnes barneskole jobber fra før av aktivt mot mobbing, med blant annet bruk av trivselsledere. Den jobben har Mariel Rudi (12), Nora Djupnes Jørgensen (12) og Eline Kjørsvik (12) fått. De arrangerer fellesdans for de andre elevene flere ganger i uken.

– Jeg har vært trivselsleder ganske lenge, og jeg har lagt merke til at det fungerer. De som ikke har noen å være sammen med, henger seg på oss som er trivselsledere, forteller Jørgensen.

TRivselsdans: Eline Kjørsvik (12, fra venstre), Mariel Rudi (12) og Nora Djupnes Jørgensen framfører trivselsdansen sin sammen med tredje klasse, Anna Amdal Fyhn, byråd for utdanning, og Heidi Skøyen Johansen, undervisningsinspektør og leder av Trivselsprogrammet. Foto: Ronald Johansen
NY STRATEGI: Anna Amdal Fyhn viser frem strategiplanen som er utformet slik at den skal være lettfattelig for både barn og voksne. Foto: Ronald Johansen