Fredag landet Stensvaag på gamle tomter i Tromsø, denne gangen som turist i egen by, bak spakene i eget fly. Piloten fra Trysil har utallige landinger på Langnes bak seg, etter å ha bodd 15 år i byen.

– Jeg har jo bodd her i to perioder, før jeg flyttet til Trysil for to og er halvt år siden. Jeg har fortsatt mange venner her, og det er alltid trivelig å komme tilbake på besøk, sier Stensvaag.

Fremkomstmidlet er denne gangen hans eget mikrofly, importert fra Brasil, og selvmontert.

– Det kom i en container, og vingene og halen måtte jeg skru på selv. Det er ikke et motorfly, men et såkalt «microlight aircraft». Det tilhører en egen flyklasse innenfor en viss vekt, forklarer han.

Her konkurrerer Stensvaag mot pilotkollega Ola Giæver.

Lander overalt

Og mikrolett er det så avgjort. Det lille flyet veier kun 320 kilo, og tar ikke mer enn 90 liter drivstoff.

– Det er laget av komposittmateriale, som er ekstremt lett. Det bruker ikke flybensin, men vanlig bensin, og den kjøper jeg på bensinstasjon der jeg lander, sier Stensvaag.

Hvor han lander, er ofte svært tilfeldig. Det lille flyet klarer 1.000 kilometer i strekk, men har fordelen av å kunne lande nesten hvor som helst.

– Det fungerer like bra på vann som på land, og det eneste jeg trenger for å komme meg videre, er bensin. Det får jeg stort sett tak i overalt, sier den entusiastiske piloten.

Flyet har han hatt i tre år, og er godt «innflydd». På vinterstid brukes det lite, men sommerferien tar han gjerne i cockpiten.

– Det er jo ikke sånn at de som kjører på bilferie, gjør det fordi det er så gøy å kjøre bil. Jeg flyr heller ikke på ferie fordi det er så gøy. Det er først og fremst praktisk, sier Stensvaag.

Landet for å tisse

Flyet fikk han til den nette sum av 680.000 kroner. Siden veibruksavgiften trekkes fra på bensinen, er det også billig i drift. Med en del flyving på kryss og tvers, har han brukt 150 liter bensin fra Trysil til Tromsø.

– Det er en fin og billig måte å reise på. Jeg lander ofte der jeg har kjentfolk, og får både kost og losji. Skulle det bli nødvendig, sover jeg under vingen sier Stensvaag, og viser fram turutstyret i det knøttlille lasterommet.

Han planlegger sjelden lengre enn han må, og da han startet ferien fra Trysil 17. juni, var eneste plan å fly nordover. For å illustrere hvor fleksibel han er, kan det nevnes at han landet i Femundsmarka fordi han måtte tisse.

– Der kom det samtidig litt byger, så jeg ventet til det lettet før jeg dro videre, sier Steensvag.

Mange invitasjoner

Da han kjøpte flyet, hadde han ikke kjørt småfly siden 1989. Airbus-maskinen han kjører til vanlig, veier til sammenligning 275.000 kilo, og tar 141.500 liter drivstoff.

– Når man lander flyet, løfter man flynesen litt oppover, og til å begynne med dro jeg til altfor tidlig. Jeg er vant med større fly, og det blir en helt annen vinkel, forklarer Stensvaag.

Piloten er en kløpper på geografi, og er svært interessert i norske kommuner. Han har tidligere vært fagdommer i «Kvitt eller dobbelt», og på Facebook har han laget en liten quiz med bilder fra turen.

– Jeg har fått masse respons, og har blitt invitert både hit og dit, men jeg rekker ikke å besøke alle, sier han.

I Tromsø har han tatt inn hos pilotkollega Ola Giæver, som også er aksjonær i Widerøe. De planlegger å fly en tur til Helgerøy før Stensvaag drar videre, men lengre enn det vil han ikke planlegge.

– Jeg har jo ferie, så jeg drar dit vinden blåser meg, sier han.

TROMSØ: Stensvaag tar mye bilder mens han flyr. Dette er knipset over Tromsø fredag. Foto: CARINA HANSEN
JAMES BOND: Som tatt ut av den legendariske vannflyscenen i James Bond-filmen Dr.No, har Stensvaag gått inn for landing på stranden. Foto: CARINA HANSEN
TIL LANDS OG TIL VANNS: Buken på flyet er formet som en båt, og Stensvaag lander like godt på vann som på land. Foto: CARINA HANSEN