MS Lofoten ble sjøsatt i Oslo i 1964, og på lørdag nådde skipet en milepæl.

Klokken 14.59 hadde motoren på skipet gått i 300.000 timer. Det vil si rundt 34 år.

Det skriver maritime.no.

Vedlikehold

Skipet er verneverdig, og er det eldste av Hurtigrutens skip.

– MS Lofoten har gått 300.000 timer, noe som er helt vanvittig. Selve maskinen er bygget på Aker mek. Verksted i 1963, og har siden vært ombord på MS Lofoten og seilt norskekysten opp og ned, sier kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten til iTromsø.

Motoren er ifølge maritime.no en sjusylindret Burmeister & Wain – B&W.

– Det er i utgangspunktet en meget solid bygget motor, men så er det også et fantastisk vedlikehold som er utført over 51 år, sier kaptein Eivind Lande til nettsiden.

Les også: Du kan bestemme navnet på nytt skip.

Engasjerte

Ifølge maskinsjef Kristian Arnesen er det meste igjen av motoren som ble levert i 1963 - slitedelene er byttet, men hovedkomponentene står igjen.

– De som jobber om bord på MS Lofoten er engasjerte folk som kjenner båten. De klarer ikke å finne noen tilsvarende maskiner som har gått samme antall timer, forteller Lillebo.

Han mener dette sier noe om det unike med Hurtigruten - at båtene går hver eneste dag, hele året - forutenom vedlikeholdstiden.

– Det er en ekstrem påkjenning på maskineriet og det vitner om at de som har jobbet og jobber på MS Lofoten har tatt godt vare på det!

Les også: Hurtigruta er nordmenns selfie-favoritt.

Jorda rundt

På sine 300.000 timer har MS Lofoten gått 4 millioner nautiske mil - noe som tilsvarer rundt 7,4 millioner kilometer.

– Det er 185 ganger rundt jorda, det!

Lillebo mener MS LOfoten er et skip med godt omdømme, og et spesielt skip i Hurtigrutens flåte.

– Det er et klassisk hurtigruteskip, og det eneste som fortsatt er igjen av de svarte, klassiske skipene. Derfor bygde vi også om og tilbakeførte skipet til klassisk stil med preg av 1964. Atmosfæren skal være tilbake til den tiden for å gi passasjerene det de ønsker, sier Lillebo.

VEDLIKEHOLD: Stein Lillebo i Hurtigruten mener de 300.000 timene vitner om godt vedlikehold. Foto: Marius Hansen Foto: Marius Hansen