I går kveld hadde Nobina et møte med sjåførene etter alle hendelsene og medieoppslagene de siste dagene og ukene. Møtet ble lukket og pressen kastet på dør.

Les også: - Klimahysteriet har skylden

Lars Gundersen, tillitsvalg for sjåførene i Fagforbundet, ønsket ikke i går å kommentere om han i det hele tatt var på møtet, som etter det iTromsø kjenner til varte i flere timer, til langt utpå kvelden.

Forståelse

Carl Morten Andersen, avdelingstillitsvalgt YTF Nobina Troms, kunne imidlertid onsdag morgen si litt om hva som skjedde på møtet.

- Vi som sjåfører fikk lagt fram vårt syn på saken. Vi ble møtt med forståelsen hos ledelsen. Nobina har satt inn store ressurser for å finne ut hva som kan gjøres med bussene, sier den tillitsvalgte til NRK Troms.

Andersen er imidlertid ganske klar på hva han mener bør gjøres.

- Vi er entydige på at disse bussene må bort fra Tromsø-veiene. De kan sikkert brukes andre steder, men har ingenting her å gjøre, sier Andersen.

Volvo

Tidligere på dagen hadde representanter fra Volvo vært ute med en hybridbuss i en av traseene for å gå gjennom de ulike tingene som sjåførene sliter med.

I dag skal Volvo gå igjennom funnene med Nobina og fremme forslag for hva som kan gjøres videre. Deretter må Nobina rapportere videre til Troms fylkestrafikk.

Les også: Rødt utfordrer byrådspolitikerne til å ta bussen

Arbeidsmiljøet

Arbeidstilsynet har innkalt Nobina til møte i morgen etter at selskapet ble anmeldt av hovedtillitsvalgt Ole Roger Storås i Norsk Transportarbeiderforbund avdeling Troms. Arbeidstilsynet hadde før anmeldelsen vurdert å gripe inn på eget initiativ.

På møtet vil de spørre Nobina om hvordan selskapet fører kontroll over arbeidsmiljøet og om utstyr, kjøreplaner og opplæring er av den art at sjåførene ikke blir utsatt for uheldige belastninger og kan ivareta sikkerhetshensyn.

Arbeidstilsynets videre håndtering av saken avhenger av hva som kommer fram på møtet.

Les også: Nobina språktester sjåførene