Fartsgrensene i Tromsø kan man bare glemme. Alle ligger ti km/t over. Gjør du det ikke, så har bilen bak nesten kjørt over deg.

Noen steder er det glidelåskjøring inn og ut av hovedveier. Andre steder står det faktisk vikepliktskilt. Uansett om andre kjører passivt, så kan man faktisk signalisere at man er i ferd med sakke ned farten. Den verste strekningen er Stakkevollveien fra sykehuset til Tverrforbindelsen. Små biler spretter fram fra ingen steder og spretter inn foran deg uansett hvor liten plass det er, selvfølgelig uten blinklys og i altfor høy fart. Det virker som at tromsømenn i alle aldre er så glade for dobbelt kjørefelt at de bare må leke motorvei, uansett hvor kort strekningen er. Det er pinlig og det er farlig.

I rundkjøringa ved tunnelutslaget i Giæverbukta er det en merkelig adferd på ettermiddagen. Folk legger seg i feil felt og kjører så sikksakk for å komme seg fortere inn i Kvaløykøa. Kort veistrekning med utallige hurtige bytter av felt. Mange veier møtes, og dette er fra før et krevende kryss. Her er plasseringen uklar.

For oss normale sjåfører er det skremmende mange nestenulykke-situasjoner. Det starter tidlig, allerede klokken 6.30 om morgenen. Er det to biler på veien så må den bakerste legge seg i ”ræva” og henge der, uansett om du holder fartsgrensa. Dette er blitt mye verre etter 40-grensa på Stakkevollveien, som jo ikke er 40 km/t, men 50 km/t hvis man kommer ned fra Tverrforbindelsen. Det skaper anspente sjåfører. Hvorfor ikke være romslig, hyggelig og imøtekommende i trafikken. Det er fullt mulig uten å være en sinke. At en del av disse sjåførene representerer firmaet de jobber i, burde interessere.

Den lange, merkelige 30-sonen på Kvaløyveien, som mest trafikkeres av måser, økes til 50-sone rett foran gangfeltet til busstoppet på Sorgenfri. Det desidert mest benyttede gangfelt for skoleunger og barnehagebarn ved stikkveien til museet har også 50-sone. Her er det også et busstopp uten fortau som benyttes av mange barn. Hvorfor ikke 40-sone hele veien, så slipper vi stressede sjåfører som har ”stått stille i 30” og må gasse litt på akkurat der det er farligst?