– Utrolig, men sant, sier forhandler Per Molund om det han har opplevde med det japanske merket.

– Vanligvis gir jeg en ny modell ett år i markedet. Nå opplever vi at CX-5 blir bestselgeren i sitt andre leveår. Det er historisk for vårt vedkommende, sier Biltrend-eieren.

Gode tall

Inkludert Tromsø distrikt ble bilen solgt i 134 eksemplar. I 2012 endte det med 86 solgte.

Molund sier at selv om billigste utgave starter på rundt 300.000 kroner, kjøper 98 prosent av kundene den dyreste sportsutgaven med diesel.

– Den er stappfull av utstyr og gir kundene masse valuta for pengene.

Molund viser til ulike tester når han skal forklare hvorfor CX-5 er så populær.

– Den vinner mot samtlige konkurrenter. Og når riksavisene betegner den som «årets bilkjøp», er det klart at folk renner ned dørene hos oss.

Over 6.100

På landsbasis endte 6.109 nordmenn opp med en CX-5 i fjor. Det er over dobbelt så mange som året før.

Ifølge Molund er ikke eventyret over:

– Jeg har 49 biler i bestilling. Av disse skal 30 leveres i løpet av vinteren.

Samtidig erkjenner forhandleren at han var tilbakeholden med å ta inn for mange biler før nyttår.

– Vi trodde at markedet var mettet. Hadde jeg i september/oktober visst det jeg vet i dag, hadde salgstallene vært enda høyere, sier Per Molund.