Det var næringslivet og oljebransjen som ønsket en forbindelse mellom landets store oljeregioner, uten å måtte fly via Oslo.

23. januar åpnet BMI regional ruten som skal trafikkere Stavanger – Harstad-Tromsø hver ukedag. Flyselskapet kan bekrefte at de etter to ukers drift hatt to kanselleringer på ruten, men markedsdirektør Colin Lewis avkrefter at flyselskapet sliter med belegget.

-Vi er så langt fornøyd med belegget på våre ruter i Norge. Evenes går bra, og ruten til Tromsø går ok. Den kunne gått bedre, men den har bare vært operativ noen uker, og det er veldig tidlig å si noe om utviklingen nå, sier Lewis.

Forberedt på konkurranse

Lewis tror ikke at kanselleringer er noe selskapet vil komme til å slite med.

— Ser vi at vi flyr med tap, så er det ofte bedre å kansellere. Men det skjer heldigvis svært sjelden, og hvis du spør SAS eller Norwegian hvor mange kanselleringer de har på to uker, tror jeg det er flere enn oss, sier Lewis.

– For vår del henger det nøye sammen med trafikken til og fra Hammerfest. Noen dager er det flere reisende enn andre, legger han til.

BMI regional har investert tungt i rutene de operer i Norge, og ifølge Lewis er de forberedt på knalltøff konkurranse.

– Vi er ikke naive, og er fullt klar over at vi har sterke konkurrenter i Norge. Men vi skal bevise vårt engasjement i det norske markedet, og vi har gjort et godt grunnarbeid ved å bygge sterke kunderelasjoner og en offensiv markedsføring, sier han.

Smigret over reaksjonen

Markedsdirektøren understreker at selskapet aldri ville lansert fire nye flyruter i Norge, dersom de ikke hadde tro på at det ville gi avkastning.

– Det tar tid å bygge opp flyruter, og vi må gi våre norske kunder tid til å oppdage oss. Spørsmålet her er hvor hardt kundene ønsker konkurranse i markedet. Vil de ha lavere priser og et bedre flytilbud, må de også bruke oss, sier Lewis.

At både SAS og Widerøe har begynt å trafikkere den samme ruten etter at BMI kom inn i bildet, overrasker han ikke.

– Nei, det er spillets natur. Men vi finner det interessant at de nå vil levere et slikt produkt, og er smigret over at de reagerer, sier Lewis.