– Bloggene blir som personlig kommunikasjon fra en person til en annen, forteller Trine Grung.

– Årsaken til at noen blogger blir mer populære enn andre er x-faktoren. Det er noen som bare har det, en egenskap eller en karisma som folk kan relatere til. Samtidig er de flinke til å kommunisere med sine følgere.

Torsdag satt rundt 200 mennesker lydhøre da hun fortalte om sin karriere fra radio, via TV og ut på Internett.

Hun var en av de første i Norge til å skaffe seg en blogg, som på det meste ble lest av over 40.000 mennesker. Nå bruker hun mye av tiden sin til å hjelpe unge bloggere.

– Jeg svarer på rundt hundre e-poster om dagen fra bloggere som trenger hjelp til alt mulig. For eksempel fikk jeg en henvendelse fra en ung jente som lurte på hva en faktura var. Hun hadde 40.000 daglige lesere, tjente penger på bloggen sin, og hadde ikke sendt en faktura før.

Samler bloggerne

Derfor står hun nå klar for å realisere Chills, et selskap som blant annet skal samle bloggere i nettverket Blogghuset.

– Målet er blant annet å drive rådgivning for bloggere. Det kan være vanskelig å vite hvordan du skal håndtere alle henvendelsene som kommer med en populær blogg. I tillegg skal vi jobbe mot bedrifter for å gjøre dem bedre på markedsføring via sosiale medier.

Grung lover at ingen av bloggene som foreløpig er under Blogghuset skal inneholde annonsebannere.

– Men jeg har en plan for annonsering, som jeg foreløpig ikke vil si noe om. I tillegg vil jeg ikke legge hemninger på bloggerne. Hvis de vil skrive positivt om et produkt, skal de få lov til det.

Tjener millioner

Tromsøs mest populære bloggere, Therese Charlotte Margrethe Nielsen og Tuva Willasen, er to av de foreløpig 70 bloggerne som har lovet å knyte seg til Blogghuset.

– Disse to har virkelig skjønt hvordan en skal kommunisere med sine lesere. Og de treffer tydeligvis noe spesielt, sier Grung.

Therese Nielsen kan i løpet av en vanlig måned tjene 60.000 kroner på bloggen sin.

– Mange kritiserer innholdet på disse bloggene for å fremme usunne verdier, hva tenker du om det?

– Tror du disse jentene har bedt om å bli så populære. De skriver om ting som interesserer og engasjerer dem, og det treffer tydeligvis veldig mange.

Mange bloggere opplever også at de blir kritisert for bloggene sine.

– Det vil alltid være noen som gjør det. Og selvfølgelig kan det være tøft å oppleve. Men samtidig er dette et tegn på at du blir lagt merke til og diskutert, og disse jentene er også store helter for veldig mange, sier Grung.

TIDSRIKTIG: Økonomistudentene Ingvild Egner (27) og Nina Ersfjord (28) kjente til Trine Grung fra før, og synes foredraget var interessant og tidsriktig. Foto: Lars Marius Matre
RELEVANT: Anders Nordøy (25) visste lite om blogging fra før, men etter foredraget til Trine Grung har han skjønt litt mer av hvor relevant det er. Foto: Lars Marius Matre
AKTIV: Frederico lozano holdt et engasjerende foredrag under Karrieredagen på Handelshøyskolen i Tromsø. Foto: PETTER STRØM
FØLGER MED: Publikum følger med på Trine Grungs foredrag på karrieredagen. Foto: PETTER STRØM