Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen besøker i dag Tromsø. Han skal blant annet møte kommunen, fylkeskommunen, Tromsø Havn og Avinor.

Følg iTromsø på Facebook for ferske nyheter!

Klokken 11.15 startet en pressekonferanse med ministeren, som omhandlet E8.

- Videre planlegging rundt E8 skal skje sammen med kommune og fylkeskommune. Det skal ikke være et statlig planprosjekt - planer for østlig trasé skal ligge til grunn, sier statsråden og fortsetter:

- Den rødgrønne regjeringens beslutning om å gjøre det til en statlig plan har ført til mye ondt blod.

Bompenger

Det er sendt ut brev som offisielt avslutter det statlige planprosjektet, og vegvesenet vil starte med reguleringsplan for østre trasé.

- Det er en mer framtidsrettet vei, sier Hilmarsen.

Ministeren vil ikke garantere at veien i Ramfjorden ikke skal finansieres med bompenger.

Grunnen er at regjeringen er i mindretall.

De vil opprette et norsk bompengeselskap som vil forene de seksti som eksisterer i Norge nå, for å få ned bompengekostnadene for trafikanter.

Solvik-Olsen mener det er helt meningsløst å finansiere veier med bompenger, da noen bomstasjoner har driftskostnader opp mot 12 kroner per bil som passerer.

Han gjør det klart at regjeringen ønsker et Norge uten bomstasjoner.

Løsninger

- E8 vil raskt være klar om man er smidige. Om innsigelser løses kjapt, vil også planleggingen for veien avsluttes raskt, sier ministeren, men han kan ikke si noe om sikkert om når spaden blir satt i jorda.

- Vi håper at alle parter finner gode løsninger lokalt.

Vegvesenet må nå rette seg etter kommunens ønsker i saken.

Videre påpeker Solvik-Olsen at kostnadene for å bygge vei i Norge har økt kraftig. Derfor mener han man ikke bør vente med veiprosjekter.

Vi følger saken og pressekonferansen!

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.