I dag åpner den nye veien gjennom Lavangsdalen. Eller «Dødens dal» som den er blitt kalt etter alle dødsulykkene som har vært på veien de siste årene. Det var nemlig alle ulykkene som gjorde at Stoltenberg-regjeringen iverksatte strakstiltak og bevilget penger til at veien skulle utvides og få midtrekkverk, som første vei i Nord-Norge. Nå står den 9,6 kilometer lange strekningen mellom Storskreda i Balsfjord kommune og Sørbotn i Tromsø kommune ferdig. Vel ett års byggetid er over. I løpet av året som er gått siden gravemaskinene startet, er det laget forbikjøringsfelter, stopplommer, rasteplasser, nye bruer og skredsikringer. Til sammen har arbeidet kostet 275 millioner kroner.

Lavangsdalen hadde utviklet seg til å bli et trafikalt mareritt. Den ene dødsulykken etter den andre fikk etter hvert de politiske myndighetene til å reagere. Mange fant det forunderlig at Lavangsdalen, som var en av de fineste veistrekninger i hele fylket, skulle forårsake så mange alvorlige ulykker. Men fakta var umulig å overse. Noe måtte gjøres. Og nå er det gjort. Forhåpentligvis er det slutt på alle de tragiske dødsulykkene som har preget dalen de siste årene.

Likevel er det enkelte innenfor det politiske miljøet som har karakterisert utbyggingen i Lavangsdalen som ren symbolpolitikk. Det har de gjort ut fra det faktum at det er mange livsfarlige veier i Nord-Norge, veier som fremstår langt farligere enn det veien gjennom Lavangsdalen var.

Det var daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa som initierte utbyggingen. Men det er en representant for en helt annen regjering som forestår åpningen i dag, nemlig Samferdselsdepartementets statssekretær Bård Hoksrud fra Fremskrittspartiet. Det er for så vidt likegyldig hvem som fremstår som statens fremste representant på en dag som i dag. Det viktige er at veien gjennom «Dødens dal» er utbedret og blitt mindre trafikkfarlig.

Men Bård Hoksrud og Samferdselsdepartementet har en stor utfordring bare noen kilometer unna der åpningsseremonien skal foregå i dag. Ny vei gjennom trafikkbelastede og trafikkfarlige Ramfjorden synes milevis unna. Etter at kommunestyret i Tromsø forkastet det vestre alternativ, er det foreløpig ikke kommet noe gjennomførbart alternativ i stedet.

Den nye regjeringen har gjennom sitt reviderte statsbudsjett klart og tydelig signalisert økt satsing innenfor samferdselssektoren. Bård Hoksrud bør derfor gjøre dagen dobbelt hyggelig ved ikke bare å åpne «nye Lavangsdalen». Han bør også rette fokus på ramfjordveien og sørge for at den ikke bare blir liggende som en varm, politisk potet, men bidra til ny vei som blir like trafikksikker som den utvidede veien gjennom «Dødens dal».