Sjakk-OL 2014 tilbyr lokale og regionale bedrifter å kjøpe en sjakkbrikke som et synlig bevis på at de er en Tromsø-ambassadør 2014.

Hittil har de stort sett bare solgt bønder og springere, men nå har en av de dyreste brikkene, en hvor dronning til 90.000 kroner, fått ny eier.

Les også: Frykter sjakk-OL på sparebluss

Dominerende brikke

– Sjakk-OL har stor betydning for Tromsø og det er kjempefint å bidra. Det skal foregå mange sjakkaktiviteter i sentrum, og siden vi ligger i nærheten av spillearenaen er det naturlig at vi er med, sier senterleder Solveig Worum på Nerstranda.

På diplomet, som er beviset for kjøpet av den hvite dronningen, står det blant annet om dronningen at hun er en ressursfull og dominerende brikke i spillet, ambisiøs og talentfull, og at den som har en dronning alene på sjakkbrettet dominerer spiller.

– Hvit dronning passer til oss og det vi står for. Det er viktig at hele byen deltar i sjakkfesten, sier Worum.

I perioden 1. til 14. august er 3.000 mennesker fra 160 land i Tromsø i forbindelse med Sjakk-OL. Nå håper arrangøren at flere bedrifter følger Nerstrandas eksempel og sikrer seg de viktigste brikkene på sjakkbrettet. Rundt halvparten av de 32 sjakkbrikkene på et sjakkbrett er solgt.

På sjakk-walken

– Alle samarbeidspartnere får tilbud om bedriftssjakk og opplæring i sjakkspilling. Bedriftene skal konkurrere mot hverandre om hvem som har den beste spilleren. Nerstranda er først ute til å sikre seg en av de store brikkene og er med på å vise støtte til Sjakk-OL. De ligger jo midt i nabolaget til arrangementet, det kommer flere sjakkaktiviteter i området, både ute og inne, sier markedssjef Lene Hansen i Sjakk-OL.

I mai kommer det til å bli motevisning på Nerstranda med visning av strikkede plagg inspirert av sjakk.

– Det blir sjakk-walk når produktene skal vises fram.