1. februar startet Nobina opp med flunkende nye busser iTromsø, etter at de vant anbudsrunden til Troms fylkeskommune.

Nå, snart ett år etter, lyser de røde tallene i regnskapettil selskapet.

– Det har rett ogslett vært en for kostbar drift. Vi hadde regnet med å gå med underskudd detførste året, men det ble større enn man hadde sett for seg, sier markedssjef iNobina Troms, Magnar Nilssen.

– Lite utbredt

Det er på to områder Nobina har slitt med for høyekostnader. Selskapet har slitt med rekrutteringen av sjåfører lokalt ogskadeutgiftene har vært dobbelt så høye som budsjettert.

LES OGSÅ: PRESSET I GRØFTA

Nobina har 68 busser som kjører i byen. 32 av bussene erhybridbusser, mens de resterende 36 bussene er meter lange 15 busser.

Samtlige av hybridbussene har fått skader etter oppstarteni februar. På langbussene sliter de med skader på bakparten. Skadene har ifølgeNilssen kostet selskapet opp mot tre-fire millioner kroner, dobbelt så mye somselskapet har budsjettert med.

Magnar Nilssen er klar på hva han mener om bussparken somfylkeskommunen har valgt.

– Dette har vært et eksperiment fra fylkeskommunen sinside, og etter min mening har de bommet fullstendig på valg av busser. De harvalgt en busstype som er lite utbredt i Norge og burde vært mye mer forsiktig,sier Nilssen.

LES OGSÅ: BUSS KNUSTE BUSSKUR

– Tromsø by er ikke skapt for hybridbusser, eller omvendt.Det har ikke blitt tatt høyde for utfordringene i byen når bussparken har blittsammensatt

Samhandling

Nilssen forteller at hybridbussene er lave og får skade ifronten ved at de slår borti fartsdumper og høye fortauskanter. Bussene fårogså skade når de svinger inn på enkelte holdeplasser. De lange bussene harproblemer med manøvrering på flere trange strekninger og kryss.

– På strekningen fra sentrum til universitetet er detbehov for de lange bussene. På andre strekninger er det bare tull, menerNilssen.

Han mener det er gjort et for dårlig forarbeid før anbudetble utarbeidet.

LES OGSÅ: NEKTER Å KJØRE OVER SANDNESSUNDBRUA

– Tromsø kommune og fylkeskommunen har snakket for litesammen før anbudet. Det er ikke lagt til rette for den bussparken som er valgt.Det har vært et dårlig forarbeid som andre må ta regningen for, og det erNobina og sjåførene, mener Nilssen.

Sykefravær

Den største utgiftsposten erlikevel personalkostnadene. For få sjåfører ved kontraktsstart og et sykefraværsom har vært 50 prosent høyere enn normalt, har ført til store kostnader medtanke på overtid og innleie av sjåfører. Nobina har blant annet leid innsjåfører fra Sverige som har bodd på hotell.

– Det har ført til flere millioner i merforbruk enn det vihar budsjettert med, men det er utgifter som vi nå er i ferd med å bli kvitt.Vi har rekruttert og ansatt flere sjåfører nå, sier Nilssen.

Nobina leverte et tilbud som var 200 millioner kronerlavere enn Cominor, som hadde kjøringen før 1. februar i år.

– Gikk Nobina for lavt?

– Det vil jeg ikke si, men Nettbus og Nobina var i enklasse for seg. Det kan sikkert være elementer i kontrakten vi ikke tok god nokhøyde for i forhold til Cominor som har kjørt her i alle år. Det kan være tingder vi ikke har tenkt nøye nok igjennom, men det er alltid knyttet storeutfordringer med å komme i gang på en ny anbudskontrakt sier Nilssen.

HØYE SKADETALL: Markedssjef Magnar Nilssen og teknisk leder John Alfredsen snakker om alle skadene som Nobina har opplevd i Tromsø.