sentrum/langnes: Det er et velkjent fenomen at det å kjøre i Tromsø kan by på utfordringer dersom man ikke er kjent med de lokale kjørereglene. Skilting, oppmerking på asfalten og endringer i kjøremønsteret er faktorer som bidrar til at Tromsø-trafikken ikke flyter så godt som den kunne ha gjort, mener trafikklærer ved Tromsø Trafikkopplæring, Sondre Trældal.

– Noen områder i trafikken bærer med seg rom for tolkningsmuligheter. Rundkjøringer er et slikt problemområde. Det finnes tilfeller der forsikringsselskaper har vært uenige om kjørereglene der, så dette er utvilsomt et av de vanskeligste feltene i trafikken, sier trafikklæreren.

Ser mye forskjellig

Trældal har jobbet som trafikklærer de siste fem årene og er i dag trafikklærer for alle førerklassene. Han kan fortelle at han har bevitnet mye forskjellig i trafikken.

– Det krever en del arbeid å få inn disse lokale vriene hos elevene. Det er klart det fører til forvirring når det er så mye som er motstridende til det de egentlig har lært, sier Trældal.

Han trekker fram flere eksempler på spesielle lokalregler.

– Krysset ved DnB og Nordea, der man skal legge seg i venstre fil hvis man skal rett fram, rundkjøringen på Tomasjord, der oppmerkingen på veien tilsa at man skal ligge i venstre fil om man skal rett fram, helt til den ble slitt bort og kollektivfeltet som ikke opphører når man skal til Handelsparken og kjøpesenteret K1 fra Hamna er eksempler på dette, sier Trældal.

Les også: E6 endelig åpnet for trafikk

– Bruk ydmykhet

Ifølge Trældal fører flere av områdene som mangler skikkelig merking til at det lettere kan oppstå tvister.

– Det kan føre til at selv om man kjører riktig, så havner man i en situasjon der man får skylden for et sammenstøt, sier Trældal.

Han mener bedre og mer skilting, flere piler og tydeligere oppmerking kunne bedret mye av trafikken.

– Vi bor i en by der det ikke finnes sommer, bare noen måneder med dårlig skiføre, og det påvirker alt som legges i asfalten, både ved at den gjemmes, og ved at den slites bort. Jeg vil ikke si at det i år er bedre merket enn før, men merkingen har kommet tidligere, og det er bra.

Byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein (Frp), forteller at det jobbes kontinuerlig med å bedre Tromsø-trafikken.

– I år har vi merket asfalten historisk tidlig, men dette er alltid en utfordring ettersom vinteren gjør det vanskelig og vi er avhengig av vær og veidekke. Nå er det bevilget en del penger, så vi jobber med å få hengt opp skilt som skiller filer fra hverandre og å få merket gangfelt i kryss slik at fotgjengere kan krysse veien trygt. Vi tar de verste stedene først, men vi har tatt et par runder med både trafikklærere og drosjesjåfører og fått innspill, og det er ikke til å stikke under en stol at det er mye å ta tak i, sier Alvarstein.

Les også: Superyacht på besøk i Tromsø

KJENT KRYSS: Kjørende som kommer fra biblioteket og kjører forbi Nordea må i dette krysset legge seg i venstre fil om de skal rett fram. Det har ført til at dette har blitt det beryktede «Nordea-krysset» eller «DNB-krysset». Foto: Håkon Steinmo Foto: Håkon Steinmo