- Jeg ble skikkelig kvalm. Jeg begynte å brekke meg og hadde lyst til å spy, sier Gøril Dahl etter at hun oppdaget en larve i maten sin.
Man kan vel trygt si at Gøril har blitt "larvelig" belastet: Hun forteller at larven er nesten like stor som en hårspenne.
- Kan ha spist larver
Dahl hadde nesten spist opp hele hovedretten sin, som egentlig skulle være hurtigstekt oksefilet, da hun oppdaget insektet.
- Det er jo det verste. Jeg er jo redd for at jeg har spist larver, sier hun.
Det er ikke første gang iTromsø skriver om insekter som har endt opp i matvarer. Blant annet skrev vi i fjor om Knut Thyholdt Reibo som fant et svært billelignende insekt i kaffeposen. Vi har også skrevet om Thomas Sverresvold som fant en stor larve i pistasjnøtten.
Ble ikke trodd
Det var restauranten Lotus i Tromsø sentrum som lagde maten til Dahl.
- Jeg ringte for å klage - og vedkommende jeg snakket med sa rett ut at han ikke trodde på meg, forteller Dahl.
Hun fikk likevel snakke med innehaveren, som ble sjokkert over hva Dahl hadde funnet i maten.
- Han ble svært overrasket, men trodde på meg.
Dahl fikk tilbud om ny eller gratis mat ved en senere anledning.
- Jeg ville heller ha tilbake pengene. Men jeg fikk bare for den ene retten. Det synes jeg er litt rart.
- Svært alvorlig
Innehaver og medeier på Lotus, Poa San, sier de tar saken svært alvorlig.
- For det første beklager vi på det alle sterkeste overfor kunden som opplevde dette. Vi begynte umiddelbart å lete etter årsaken, sier han til iTromsø.
San forteller at larven mest sannsynlig kommer fra sukkerertene.
- Vi har et rent kjøkken og gode rutiner. Dessverre kan larver finne på å gjemme seg inni enkelte grønnsaker.
For at dette ikke skal skje igjen har restauranten allerede satt i gang nye rutiner når det kommer til sukkerertene.
- Vi skal nå kutte dem før de stekes.
Uheldig
San mener at Lotus er flinke til å vaske grønnsakene sine.
- Vi har rett og slett bare vært uheldige her.
Han omtaler hendelsen som trist.
- Det er ikke så mye mer vi kan gjøre med akkurat denne saken, men det er kjempetrist at det skjedde. Vi vil gjøre det vi kan for å ivareta kunden.
Han presiserer at noe lignende aldri har skjedd før.
Når det kommer til telefonsamtalen Dahl hadde med Lotus vil ikke San uttale seg om den.
- Jeg var ikke til stede og vet ikke hva som ble sagt.