Saken er berammet for Nord-Troms tingrett 3. juni og det er satt av 15 dager til rettssaken mellom entreprenøren Mesta og vei-eier Troms fylkeskommune.

Striden står om sluttoppgjøret til den 3,2 kilometer lange Ryaforbindelsen, som inkluderer en 2,7 kilometer lang tunnel under Rystraumen.

Håper på løsning

– Vi krever 43 millioner kroner av Troms fylkeskommune. Bakgrunnen til kravet er at det var dårligere grunnforhold enn beskrevet i anbudsdokumentene, noe som førte til merarbeid for oss, sier kommunikasjonssjef Erik Riste i Mesta.

Byggingen av Ryaforbindelsen startet 26. mars 2009 og den offisielle åpningen skjedde 29. september 2011. Prosjektet hadde en totalkostnad på 275 millioner kroner.

– Jo større prosjektet er, jo større blir ofte kravet.

Ifølge kommunikasjonssjefen i Mesta er det ikke uvanlig at det er uenigheter om sluttoppgjøret i byggeprosjekter. Han håper imidlertid at partene kan bli enige før rettssaken i juni.

– Det løser seg vanligvis gjennom forhandlinger, før det kommer til rettssak, sier Erik Riste.

– Står partene langt fra hverandre i forhandlingene?

– Det går jeg ikke inn på. Vi er ikke enige før vi er enige. Jeg håper på enighet, men er ikke sikker på at vi blir det.

Et betydelig beløp

Troms fylkeskommune avviser kravet om 43 millioner kroner fra Mesta.

– Det er Statens vegvesen som har styrt kontrakten og de mener kontrakten var dekkende i utgangspunktet og innenfor anbudsbeskrivelsen, sier samferdselssjef Bjørn Kavli i fylkeskommunen.

Han konstaterer at forhandlinger ikke har ført fram.

– Vi har prøvd å finne løsninger, men det førte ikke fram. Det er derfor det blir rettssak. Dersom det kommer en meglingsinvitasjon før rettssaken, takker vi nok ja til det.

– Hva sier du til kravet fra Mesta?

– Ingen kommentar, ut over at det er et betydelig beløp, sier Kavli.