Vegvesenet foretar måling av antall piggfrie dekk i byen hvert år. På byens parkeringsplasser teller de hvor mange biler som er skodd uten pigger.

– De siste fem årene har vi hatt en økning på 10 prosentpoeng, fra åtte til 18 prosent. Det er skuffende lite, sier Weber.

Ønsker avgift

I 2008 innførte kommunen en holdningskampanje for å kjøre piggfritt, i stedet for å innføre piggdekkavgift. Siden holdningskampanjen ikke har gitt de ønskede effektene håper Weber nå piggdekkavgiften innføres.

– Jeg vil gjerne at politikerne skal vurdere andre tiltak, som for eksempel piggdekkavgift her i byen.

Weber synes nemlig ikke det er noe problem å kjøre piggfritt i Tromsø.

-Jeg sto nettopp utenfor og studerte trafikken. Jeg har et inntrykk av at flere kjører piggfritt nå enn tidligere, og føret tilsier at det er fullt mulig å kjøre uten piggdekk, mener Weber.

Svevestøv

Miljørådgiveren vil minke antall piggdekk i byen på grunn av svevestøvet det fører til. Målingene av svevestøvet viser at nivået har sunket fra 35 til under 20 overskridelser per år, men grensen på 50 skal nå senkes til åtte.

– Det vil si at vi har en veldig lang vei igjen, sier Weber.

Svevestøv kan gi betennelse i luftveiene, i tillegg til andre kroniske lungesykdommer. Svevestøv kan også utløse eller forverre sykdom i lunger og hjerte.

Gjør som 10.700 andre: Følg iTromsø på Facebook!

For negative

Weber tror mange har et negativt forhold til piggfrie dekk, uten å ha prøvd det.

– Jeg har selv kjørt piggfritt i åtte år. Jeg har aldri sklidd i grøfta. Det handler bare om å tilpasse seg sine nye dekk og kjøre på en litt annen måte. Det venner man seg til etter tre kjøreturer, lover han.

– Med riktig fart og villighet til å la bilen stå de ti dagene i året det er for glatt, kan alle kjøre piggfritt og være med på å gjøre lufta vår bedre, sier miljørådgiveren.

VIL HA AVGIFT: Miljørådgiver Wim Weber mener kommunen må innføre piggdekkavgift for å få bukt med svevestøvet. Foto: Lars-Åke Andersen Foto: Lars ke Andersen