De lokale tallene for februar viser at syv av ti biler en dieselvariant. Men det finnes unntak — som RSA Nilsen Bil. Der i gården er det bensin kundene ønsker. Faktisk utgjør salget av bensinbiler hele 85 prosent, opplyser salgssjef Rolf Harila.

Testet bensinforbruket

Han selger blant annet Suzuki hvor S-Cross er den mest populære modellen:

– Vi har ved to anledninger testet forbruket på bensinbilen. En tur til Finland med to voksne og to barn endte med et forbruk på 0,5 liter per mil. Det er fullt på høyde med de minst tørste dieselbilene, konstaterer Harila.

– En annen årsak til at folks handlemønster er endret, er at dieselmodellene i snitt koster 30.000 kroner mer enn en bensinbil. I tillegg utgjør partikkelfilter og registerreim — bensinbilene har kjede — en potensiell utgiftspost.

Snudd på hodet

Harila tror at bilsalget i Tromsø vil nærme seg landsgjennomsnittet i løpet av året:

– Vi opplever daglig at kundene — også de som kjøper bruktbil — etterspør bensinmotorer. Mens det tidligere var et problem å selge sistnevnte, er situasjonen nå snudd på hodet.

Det var daværende finansminister Kristin Halvorsen som valgte å endre avgiftssystemet for dieselbiler — fordi hun mente at disse kjøretøyene var med miljøvennlige. Det førte til at alle skulle ha dieseldrevne biler. På det meste viste den lokale salgsstatistikken at bare 10 prosent av alle nybilene gikk på bensin.