23-åringen fra Tromsø startet opp sitt eget selskap i september i fjor og meldte seg på årets gründercamp av ren nysgjerrighet.

– Jeg kom til et opplegg jeg egentlig ikke hadde peiling på og ble veldig imponert over hvor bra campen er for gründermiljøet og gründerspirene i Norge, sier Feidal.

Vant simuleringsoppgave

I tillegg til å delta på foredrag med fremadstormende gründere arrangeres det årlig en simuleringskonkurranse under campen hvor deltakerne blir testet som ledere i et stort selskap.

Les også: Tvillingbrødre klar for nasjonal talentsamling

– Der skulle vi blant annet skal bestemme retningen for selskapet og sørge for kundetilfredshet. Min gruppe stakk av med seieren og får være med på en reise til San Francisco og Silicon Valley. Det er helt sykt og en veldig morsom opplevelse. Vi jobbet godt som et team, men hadde ikke trodd at vi skulle vinne, sier Feidal.

Lystne på å skape

Over fire dager denne uken har 101 ungdommer i alderen 18–25 år deltatt på gründercampen Emax som arrangeres årlig av Innovasjon Norge.

– Det betyr mye for ungdommene som får delta. De får ny kunnskap, og blir inspirerte og motiverte til å starte egen bedrift eller videreutvikle bedriften de allerede er i gang med. Vi merker på dem hvor lystne de blir til å skape noe. Nå har de fått et helt nytt kontaktnett og er rustet til å bygge næringslivet i Norge i fremtiden, sier kommunikasjonsrådgiver i Innovasjon Norge, Siv Isabel Eide.

Les også: Gir bort flybilletter til noen som ikke har råd

I oktober reiser Feidal og de tre andre ungdommene i vinnerteamet på en åttedagers tur til USA i regi av Innovasjon Norge. Der skal de blant annet besøke gründermiljøet i Silicon Valley.

– Jeg ser fram til å oppleve gründerånden de har der og håper vi i Norge kan få til noe lignende. Jeg har troen på at vi kan gjøre store ting også her i landet, sier 23-åringen.

Store muligheter

Han forteller at campen og reisen betyr mye ettersom han selv har etablert sitt eget selskap.

– Jeg etablerte Fotobaren.no etter at jeg så potensial i å utbedre noe som allerede finnes. Det er et eventkonsept med en photobooth-løsning for ulike arrangementer hvor gjestene kan ta bilder av seg selv med morsomme effekter, og deretter laste bildene rett opp i sosiale medier. I USA er det allerede 600 leverandører av slike konsepter og derfor ser jeg store muligheter for det i Norge også, sier Feidal.

Les også: - Det er lurt å lære kinesisk

Han har hentet stor inspirasjon fra gründercampen og har troen på at selskapet skal kunne etablere seg i de seks største byene i Norge i løpet av det neste halvannet året.

– Per nå er vi i Oslo, Stavanger og Drammen, og jeg gleder meg veldig til å kunne etablere meg i Tromsø også, sier 23-åringen.

– Gir en boost

Iben Catrin Christiansen fra Tromsø deltok også på gründercampen og var nær ved å vinne konkurransen og en reise til USA.

– Mitt team lå på andreplass helt til noe skar seg mot slutten. Reisen hadde selvsagt vært en bonus, men vi har lært så utrolig mye om gründerlivet, om oss selv og ikke minst om det å tørre og ta sjanser. Det er et fantastisk opplegg, sier 23-åringen som studerer ledelse, innovasjon og marked ved UiT.

Hun sitter også i ledelsen i Start Norge som jobber for å fremme entreprenørskap blant studenter.

– Campen har gjort meg veldig inspirert foran skolestarten i neste uke. Det gir en skikkelig boost og man føler seg mer motivert, sier Christiansen.

UiT-student Iben Catrin Christiansen (23) deltok også på gründercampen i Lillehammer. Foto: Privat
Eventkonseptet Fotobaren. Foto: Fotobaren AS