Dette er imøtegått av både operatørene på havna i Tromsø, og NHO som er arbeidsgiverorganisasjon for disse, og saken er nå, etter nesten et halvt år, tatt opp av Norges Transportarbeiderforbund, hvoretter det er laget en protokoll som vil være basis for en arbeidsrettssak som skal avgjøre saken.

Dessverre har mangel på respekt på det mellom partene i arbeidslivet avtalte regelverk for konfliktløsning, medført at flere personer og foreninger, både tilreisende og lokale, har utført ulovlige blokader av virksomhet i Tromsø Havn. Totalt har det vært 8 blokader eller forsøk på blokader av lossing og lasting av Hurtigruten i Tromsø. Ved noen av blokadene har lasten blitt fremført via andre havner og med vogntog i stedet for med Hurtigruteskipene. Dette er jo heller ikke gunstig for verken miljø eller veislitasje.

Både for våre kollegaer i Tromsø og bedriften har det vært hovedfokus på å få fram lasten som avtalt med våre kunder. Lasten består i stor grad av dagligvarer, fersk fisk og annen last som skal møte kritiske leveringstider, og de ulovlige blokadene har påført oss betydelige ekstra kostnader, som bedriften vil måtte søke dekket av de som står bak.

Både blokadene, og nå også i leserinnlegg, har vært ledsaget av usaklige og sjikanerende påstander fra aksjonistene rettet mot ansatte i Nor Lines og bedriften. Det synes som om det både foreligger feilinformasjon blant aksjonistene og at det legges opp til en ordbruk og konfliktorientering som ikke er verdig for verken aksjonistene eller fagbevegelsen. Heldigvis er dette ikke normalen for opptreden ved konflikter i arbeidslivet, men det synes dessverre som om det er et tiltagende problem relatert til problemstillingene rundt organisering av arbeidet i enkelte norske havner.

Vi mener også det har fremkommet mangelfull, ufullstendig og til dels feilinformasjon i media, og vi håper fakta, og bedriftens oppfatning, som fremført i dette innlegget kan rette opp noe av dette.

Bakgrunn

Det har en tid vært uenighet mellom arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden om hvem som skal ha tariffavtale for laste- og lossearbeid ved Risavika Terminal AS. Dette selskapet er operatør i en privat eid havn i Risavika utenfor Stavanger. Bedriften har ansatte som er medlemmer i og omfattet av en tariffavtale med Industri og Energi (IE). Bakgrunnen for dette er hovedsakelig historisk. Norges Transport­arbeiderforbund (NTF) hevder at NTF skal ha tariffavtalen, og at det er innleide arbeidere fra Stavanger Losse- og lastekontor som har rett til dette arbeidet. Selv om de ansatte, som er fast ansatt og altså har tariffavtale, ikke ønsker endringer, skal saken opp i rettsapparatet.

Også sjøfolkene som arbeider ombord i ruteskip som anløper både Risavika og andre havner, utfører arbeid som skipsmannskapene til alle tider har utført i disse havnene. Sjøfolkenes tariffavtaler er godkjent av den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF, og mange er sågar forhandlet mellom de aktuelle rederier og Norsk Sjømannsforbund. Det blir da feilaktig å påstå at dette er sosial dumping. Antakelig er det ingen som vil påstå at ITF og Norsk Sjømannsforbund fremmer sosial dumping.

Det er ingen Losse- og Lastearbeidere i Risavika eller Stavanger som streiker. Det er iverksatt en boikott fra NTF av Risavika Terminal AS. Hvorvidt NTF har anledning til å boikotte Risavika Terminal AS, har også vært oppe i rettsapparatet. Siste foreliggende rettsavgjørelse ga NTF medhold, hvoretter boikott, som ikke innebærer noen fysisk blokade av virksomheten, ble iverksatt 1. november 2013. Saken er imidlertid anket av bedriften, og rettsavgjørelsen er følgelig ikke rettskraftig ennå. Likevel er boikott iverksatt, i strid med det som har vært vanlig praksis – å vente på rettskraftig avgjørelse. Driften ved Risavika Terminal AS går som normalt og er etter foreliggende informasjon ikke påvirket av boikotten.

7. desember 2013 ble laste- og lossearbeiderne i Mosjøen og Tromsø tatt ut i sympatistreik med kravet om NTF tariffavtale ved Risavika Terminal AS. Det er ingen åpenbar forbindelse mellom Risavika Terminal AS og disse 2 havnene, verken m.h.t. faste linjer eller virksomheter som er etablert både i Risavika og i de 2 havnene som ble tatt ut i sympatistreik. Nor Lines AS har ikke linjer eller annen regulær virksomhet som betjenes av Risavika Terminal AS.

I Mosjøen ble det gitt umiddelbar dispensasjon fra streiken, slik at virksomheten ved aluminiumsverket ikke stoppet opp. Den foreliggende dispensasjonen i Mosjøen er tidsubegrenset. Streiken har følgelig ikke vært iverksatt i Mosjøen, men det foreligger andre konflikter som innebærer at losse- og lastearbeiderne har frasagt seg arbeidet ved Mosjøen Industriterminal for øyeblikket.

I Tromsø har losse- og lastearbeiderne, som er omfattet av den såkalte ”Sør- og Nord-Norge avtalen for laste- og lossearbeidere”, og ansatt i Tromsø Losse- og Lastekontor (TLL), vært i streik siden 7. desember, som de eneste losse- og lastearbeiderne i Norge. Den største oppdragsgiveren til TLL er Nor Lines AS, avdeling Tromsø, men også andre operatører i Tromsø Havn leier inn arbeidskraft derfra.

I Tromsø har skipsanløp i alle år blitt ekspedert ved hjelp av både ansatte i terminalselskapene, innleide fra TLL og skipets mannskap. Dette gjelder også ekspedering av Hurtigruten. For øvrig har det fremkommet opplysninger som innebærer at Losse- og lastearbeiderne ikke behandler alle rederier og skipsanløp likt m.h.t. den påståtte fortrinnsretten. Dette medfører også at det har vært stilt spørsmål om det i det hele tatt kan hevdes fortrinnsrett for Losse- og lastearbeiderne i Tromsø, da praksis kan hevdes være konkurransevridende.

Nor Lines etablerte seg i 2005 også på en privat kai på Skattøra, hvor Sør- og Nord-Norge avtalen etter Nor Lines og NHO’s syn ikke gjelder. Nor Lines valgte likevel fortsatt å leie arbeidskraft fra TLL også på Skattøra, for å dekke behov ut over egne ansatte. Dette har vi også i årets tariff forhandlinger bekreftet at vi skal gjøre videre i en periode, når sympatistreiken er slutt.

På Prostneset, Hurtigrutekaia, som er offentlig havn hvor tariffavtalen gjelder, har det også vært benyttet tilleggsarbeidskraft fra TLL ut over egne ansatte. Tidligere lokal avtale som innebar at TLL utførte alt arbeid på sydgående Hurtigruteanløp, gjelder ikke lenger, noe som innebærer at Nor Lines også på sydgående skal stille med egne ansatte/formann til å utføre arbeidet, i tillegg til innleid personell fra TLL. Når sympatistreiken en gang er over vil innleie av godkjent personell fra TLL i h.t. tariffavtalens bestemmelser være gjeldende på Prostneset.

Situasjon

Selv i en streikesituasjon hvor det er streik blant noen av de ansatte i et selskap, skal de øvrige ansatte utføre sitt vanlige arbeid.

I Tromsø er det streik hos en underleverandør, TLL, som innebærer at oppdragsgiver etter både regelverket mellom partene i arbeidslivet, og rettsavgjørelser (Høyesterett 2001) står fritt til å utføre arbeidet med egne ansatte eller andre underleverandører. Dette synspunktet ble både LO og NTF varslet om i brev fra NHO 9. desember 2013. Først i mai 2014 kom det tilbakemelding fra NTF på dette brevet som tilkjennegir et annet syn. Det er nå laget en protokoll mellom NHO Logistikk og Transport, som er arbeidsgiverorganisasjon for de fleste ekspeditører i Tromsø Havn, og NTF, som innebærer at denne uenigheten kommer opp til behandling på ”normal”, foreskreven måte mellom partene.

Dessverre er det personer og fagforeninger som ikke har respekt for den mellom partene avtalte måte å løse uenigheter på, og har iverksatt ulovlige blokader av virksomheten på Prostneset i Tromsø. Dette er i stor grad andre enn de arbeidere som NTF har tatt ut i sympatistreik i Tromsø – hvorav mange tilreisende og medlemmer i andre fagforbund enn NTF.

Nor Lines synes det har vært krevende å få tilstrekkelig støtte fra Politiet til å avverge og oppløse ulovlige blokader, men etter en god dialog mellom Tromsø Havn og Politiet, synes det nå være en klarere holdning til hvordan politiet skal avverge disse ulovlige blokadene.

I tillegg har Tromsø Havn besørget noe bedre muligheter for adgangskontroll til området hvor det håndteres last på Prostneset, i form av bedre inngjerding. Terminalområdet på Prostneset er eid av Tromsø Havn KF og disponeres av Nor Lines og Hurtigruten. I likhet med de fleste offentlige trafikkhavner i hele verden, er godshåndteringsområdet avsperret for tilgang for uvedkommende. Dette er regulert av internasjonale og lokale bestemmelser, og hensynet til sikkerhet. På Prostneset er det av sikkerhetshensyn også viktig å sikre at passasjerer ikke forviller seg inn på området for godshåndtering.

Vi har registrert at noen aksjonister ikke kom seg ut fra terminalområdet på Prostneset etter en ulovlig blokade natt til 31. mai, da portene var låst. Angivelig er Nor Lines anmeldt for frihetsberøvelse etter denne hendelsen. Det er beklagelig at aksjonistene ikke tok kontakt med de ansatte fra Nor Lines som var til stede inne på terminalen, eller ventet til disse skulle reise fra terminalen, for å bli låst ut. I stedet valgte de å risikere egen sikkerhet ved å forsere inngjerdingen på kaifronten, heldigvis uten at noen ble skadet.

Nor Lines ba NHO på våre vegne fremme et krav om midlertidig forføyning til Nord-Troms Tingrett, et krav vi fikk medhold i ved en kjennelse fra tingretten den 22. mai 2014. Kjennelsen nedlegger forbud mot blokade av vår virksomhet i Tromsø. Kjennelsen er ikke en dom hvor noen blir straffet, men pålegger at blokade mot vår virksomhet ikke er tillatt. Slik vi oppfatter kjennelsen legger den til grunn at det ikke foregår streikebryteri i Tromsø.

Noe av bakgrunnen for vår begjæring om midlertidig forføyning var en kjennelse avsagt i Borgarting Lagmannsrett 14. mai 2014 i en tilsvarende sak i Drammen.

Det har vært framsatt påstander om at de som er navngitt i kjennelsen ikke fikk komme til orde i retten før kjennelsen ble avsagt. Det var ikke vår hensikt, men slik vi har forstått det, er det ikke uvanlig at kjennelser om midlertidig forføyning avsies uten muntlige forhandlinger. Vi registrerer likevel at verken aksjonistene eller Norges Transportarbeiderforbund har benyttet seg av muligheten til å be om etterfølgende muntlige forhandlinger.

Likevel har det også etter at denne kjennelsen forelå vært forsøk på, oppfordret til og gjennomført blokade av virksomheten på Prostneset. Dette viser etter vårt syn en manglende respekt for de institusjoner som er etablert for å sikre demokrati og en rettsstat som ivaretar alles rettigheter.

Heldigvis har blokadene og aksjonene vært ”fredelige” i den forstand at det ikke har vært fysiske håndgripeligheter, men spesielt for våre kollegaer i Tromsø har det vært krevende å bli utsatt for verbal ”skittkasting” og bruk av ord som ikke egner seg verken på trykk eller lydopptak. Dette foregår på offentlig område, hvor passasjerer til og fra Hurtigruten ferdes. Denne oppførselen tjener aksjonistene liten ære, og er dårlig reklame for de foreninger og forbund hvis faner de bærer med seg under aksjonene, og heller ikke kan sies å fremme Tromsø som turistby.

Vi kan ikke unnlate å kommentere at det absolutte lavmål på dette området så langt er leserinnlegget fra Organisasjonsarbeider Leif-Petter Hansen fra Fellesforbundet avd. 74, trykket i avisa ”iTromsø” 3. juni 2014. Det burde kanskje vært en redaksjonell oppgave å sørge for at dette ikke ble trykket. Vi synes det er en meget beklagelig ordbruk som ikke er noen verdig, selv om det er saklige uenigheter.

Hvorvidt det vil bli etterspill relatert til ærekrenkende uttalelser er primært opp til de som føler seg rammet av disse uttalelsene, men Nor Lines vil naturligvis støtte ansatte som ønsker å forfølge dette.

Både Landsorganisasjonen sentralt og NTF har tatt avstand fra ulovlige blokader, og bedt om at slike opphører. Likevel velger enkeltmedlemmer, fagforeninger og lokale LO tillitsvalgte i Tromsø å ikke følge disse oppfordringene. I mange sammenhenger ville dette blitt oppfattet som illojalt.

Det er også viktig å merke seg at Nor Lines AS ikke har motsatt seg retten til å gjennomføre en sympatistreik i Tromsø, selv om dette er et tema mellom de sentrale partene i arbeidslivet. Vi mener imidlertid at vi i tråd med vanlig praksis, rettsavgjørelser og NHO’s tolkning av regelverket kan ekspedere skipsanløp i Tromsø som normalt, når en underleverandør som utfører deler av dette arbeidet streiker. Ved streik oppfyller heller ikke losse- og lastearbeiderne sin fortrinnsrett til å delta i havnearbeid, der slik fortrinnsrett foreligger.

For Nor Lines er det basert på den foreliggende situasjon, ikke aktuelt å legge ned deler av vår virksomhet i Tromsø og si opp eller permittere noen av våre ansatte, for å imøtekomme en feilaktig påstand om at disse bedriver streikebryteri.

Hvis videre behandling av dette spørsmålet tilsier at vi må opptre annerledes, vil vi selvsagt måtte revurdere dette når en slik avgjørelse foreligger, men retten våre kollegaer som ikke er i streik har til å utføre sitt vanlige arbeid, er ikke en del av tvistemålet om streikebryteri som er fremmet for arbeidsretten.

Det har også vært fremmet påstander om at utestengelse av laste- og lossearbeidere fra havneområdene ikke er tillatt. Det er klargjort fra både havnemyndigheter, kystverket og politiet at regelverket helt klart tillater havneeier å bortvise personer fra sine områder, og da spesielt dersom de ikke har arbeidsoppgaver å utføre der, noe de jo ikke har når de er tatt ut i sympatistreik. Tromsø Havn KF har som eier av området også bedt Politiet bidra til at uvedkommende ikke trenger seg inn på området, eller bortvises derfra.

Det forekommer heller ingen utestengelse av arbeidstakere fra arbeid. Losse- og lastearbeiderne ved Tromsø Losse- og lastekontor har selv lagt ned arbeidet i en sympatistreik. Når sympatistreiken er over, vil Nor Lines igjen oppfylle de tariffmessige forpliktelser vi har til å tilby arbeid til TLL.

Vi er også bekymret over at de ulovlige blokadene kan medføre varig tap av last sjøveien, og følgelig medføre tapte arbeidsplasser både i Tromsø Havn og andre havner som laster ut til og mottar last fra Tromsø – også med Hurtigruten. Vi håper at vårt sterke fokus på å få lasten frem som lovet til kundene likevel skal avverge dette.

Paradoksalt nok har vi under sympatistreiken i Tromsø erfart at arbeidet blir utført mer effektivt, med færre avvik og skader på gods, enn når losse- og lastearbeidere som ikke er ansatt i selskapet har utført deler av arbeidet. Også arbeidsmiljøet ved Nor Lines avdeling Tromsø synes å ha blitt bedre som en følge av at en ikke trenger forholde seg til innleid personell med til dels manglende innsyn i bedriftens problemstillinger og fokusområder.

Dette underbygger etter vårt syn behovet for å endre organiseringen av dette arbeidet i mange norske havner, og vi er glade for at NHO Logistikk og Transport og Norges Transportarbeider­forbund har tilkjennegitt vilje til å starte og gjennomføre forhandlinger som kan lede til bedre organisering og større grad av fast ansettelse hos oppdragsgiver. Dette antar vi også er i tråd med den generelle utviklingen i arbeidslivet, hvor vikarbruk og innleid arbeidskraft til faste arbeidsoppgaver søkes minimert.

Nor Lines forventer at det ikke iverksettes flere ulovlige blokader i Tromsø Havn, men har ikke innvendinger mot at det demonstreres fredelig for å fremme synspunkt. Vi håper at i den grad de lokale tillitsvalgte eller andre aksjonister er uenig i vår forståelse av konflikten tar dette opp gjennom sine organisasjoner, og ikke ”trakasserer” kollegaer som utfører sitt vanlige arbeid.

Heldigvis har vi flere eksempler, også i Norge, på at det i samarbeid er mulig å få til gode løsninger som sikrer arbeidet til havnearbeiderne, samtidig som det ivaretar behovet for å ha en sikker, effektiv og konkurransedyktig havneoperasjon. Dette er med og bidrar til at de politiske målsettinger om mer last sjøveien kan oppnås. Vi håper de som nå har aksjonert ulovlig, besinner seg og i stedet vil bidra til å sikre en effektiv sjøtransport også til/fra Tromsø, og derigjennom sikre arbeidsplassene til havnearbeidere i Tromsø, enten de er ansatt i terminalselskaper eller i Tromsø Laste- og Lossekontor.

Ledelsen i Nor Lines synes det er viktig å fremheve den ro og yrkesstolthet som våre kollegaer og samarbeidspartnere i Tromsø utviser selv når de trakasseres, provoseres og hindres av aksjonister som synes å mene at de burde vært sagt opp eller permittert i stedet for å utføre sitt arbeid. Ståpåvilje og evne til å finne gode løsninger har vært enestående når ulovlige blokader har medført behov for dette.

Nor Lines AS

Toralf Ekrheim

Viseadm. Dir.