VG:

Komikerne har faktisk en seriøs agenda med sin nye serie. I en høytidelig introduksjon lest av Trond Espen Seim presenteres de som «to av Norges minst kompetente forretningsmenn». Sammen skal de hjelpe små, tradisjonsrike forretninger som sliter i kampen mot kjøpesentre og store kjeder.

Les også: - Vi er egentlig bare to idioter fra Vestfold som liker å had et gøy.

Målet er å øke bevisstheten om sjapper folk har glemt å bruke – men som har noe kjedene aldri kan levere: Sjel, karakter og god service. Researcherne har gjort en knalljobb med å finne butikker – og innehavere som er lette å bli glad i.

Det tar litt tid før vi forstår hva dette egentlig er, men etter tre episoder har jeg ingen problemer med å anbefale dette skrudde «feelgood»-konseptet.

Både Tørnquist og Ramm har med Instagram-kontoene sine avslørt observasjonsevner og sans for det aparte man ler høyt av. Innimellom - enkelte ganger når Ramm legger ut bilder av intetanende mennesker med tekster til for eksempel - klarer de ikke helt å skjule at de ler av og ikke med «vanlige» folk. Derfor var det med en viss skepsis jeg fulgte med dem landet rundt.

Les også: Kjendiskomikere vil redde historisk Tromsø-butikk.

Gåsehud

De to vestfoldingene feier imidlertid skepsisen til side. De sjarmerer damene på Randi parfymeri i Tromsø med glamorøs lanseringsfest – riktignok etter en teit sabotasjeaksjon med drittlukt hos en parfymekjede i byen. De får hele Geithus ut på fest hos den lokale Reodor Felgen, Haktor Walvatne, og maksimerer salget av løvblåsere.

Jeg hadde aldri trodd disse to skulle klare å lokke frem gåsehuden. Det skjer i det jubelen bryter løs i Geithus, og komikerne viser frem hageredskaper de har «stjålet», for å la Haktor reparere dem klare til den store festen.

Her er gode doser hjertevarme, rett og slett. På veien byr de selvironisk på seg selv, men de brauter aldri så mye at kveldens hovedgjester blir satt i bakgrunnen.

De to virker oppriktig interessert i folk, og sammen med dem leverer Ramm og Tørnquist uhøytidelig, folkelig TV-moro med mening.