Dette er en sak under iTromsø Pluss. Denne er i påsken tilgjengelig for alle, slik at du skal få se hva vi har å tilby. Registrer deg her, og få tilgang til iTromsø Pluss en hel måned for kun 1 krone.

– Skolen har i utgangspunktet ingen rolle i elevenes bursdagsfeiring, men jeg synes det er viktig å bidra til et godt oppvekstmiljø. Vi er nemlig langt mer enn bare en læringsarena for barn, sier enhetsleder ved Mortensnes skole, Jon-Halvdan Lenning.

Enkle retningslinjer

De siste tre-fire årene har skolen hatt klare retningslinjer når det kommer til bursdagsinvitasjoner blant elevene (se faktaramme).

– Vi har gjort noen veldig tydelige grep, Vi så at vi måtte gjøre retningslinjene skriftlig, i tillegg til at vi tok det opp på foreldremøtene. Ofte var det kanskje en uomtenksomhet som førte til at noen ble ekskludert, vi følte derfor det var nødvendig å aktualisere denne problemstillingen, og da var det viktig at retningslinjene var enkle, påpeker Lenning.

I tillegg til klare retningslinjer gjorde Mortensnes skole det også mulig for elevene å låne lokaler på skolen til bursdagsfeiring.

– Det er et tilbud som ganske mange benytter seg av, fra de yngste elevene og til og med 7. klasse, sier Lenning.

Appellerer til viljen

For at elevene skal få bruke skolekjøkkenet og andre egnede rom på skolen til bursdagsfeiring, skal skolen ha forsikret seg om at eleven har bedt alle av samme kjønn, eventuelt alle i klasse eller samtlige på klassetrinnet.

– Vi har stor forståelse for at mange ikke har kapasitet til invitere en hel skoleklasse hjem til seg, derfor har vi dette tilbudet, sier enhetslederen.

Når det gjelder bursdagsfeiringer som blir arrangert utenfor skolens område, er Lenning klar på at de ikke kan tvinge elevene og deres foreldre til å inkludere alle i klassen.

– Men det er en oppfordring. Her må man bare appellere til foreldrenes vilje til å bidra til nærmiljøet.

God respons

Så langt har Mortensnes skole kun fått positive tilbakemeldinger på at skolen stilles til disposisjon for bursdagsfeiringer.

– Responsen har vært veldig god. En del foreldre samarbeider også og går i lag om å arrangere felles bursdagsfeiringer på skolen, forklarer enhethetslederen, før han legger til:

– Vi lever i en verden der det med sortering har blitt veldig vanlig. Vi som jobber med barn har derfor et kjempeansvar for å inkludere dem som ikke er på innsiden, mener Lenning.

Er bevisste sitt ansvar

En ringerunde til Tromsøs 23 øvrige barneskoler viser at de i stor grad forholder seg til de samme retningslinjene som Mortensnes skole.

– Bursdager er potensielt noe av det mest ekskluderende som finnes, så dette er noe som har vært jobbet mye med på skolen og i FAU. Både på Fagereng, Borgtun og de andre skolene på nordøya, altså Stakkevollan, Hamna og Solneset, har vi en felles policy om at alle må inviteres, eventuelt alle jentene eller alle guttene i klassen, forklarer Wenke Sørensen, enhetsleder ved Fagereng skole, men som for tiden er konstituert enhetsleder ved Borgtun skole.

Tillater ikke julegaver

På Kaldfjord skole er de bevisst sitt ansvar for å bidra til et inkluderende klassemiljø. Her omfatter retningslinjene ikke bare bursdagsinvitasjoner.

– Vi praktiserer en ordning der det heller ikke er lov til å ta med julegaver til enkeltelever på juleavslutningene, forklarer enhetsleder Elisabeth Helgaas.

Enhetsleder ved Tromsdalen skole, Geir Olsen har inntrykk av at det er lettest å få de yngste barna til å invitere samtlige klassekamerater når de skal feire bursdagen.

– De første tre årene leker elevene stort sett med alle, mens vi ser at undergrupper begynner å utkrystallisere seg mer når elevene blir eldre. Jeg tror nok derfor at det sikkert skjer at enkelte ikke blir invitert, men det er mer en følelse jeg sitter med. Jeg har ikke fått noe direkte tilbakemelding fra lærerne om dette, forklarer Olsen.

Utfordringer

Han får støtte av Kristin Halvorsen, enhetsleder ved Krokelvdalen skole.

– Vi har samme praksis som de andre skolene. Problemene oppstår stort sett når elevene blir eldre. Da skjer invitasjonene ofte via SMS og diverse sosiale medier, noe som gjør det mye vanskeligere å vite om det skjer ekskludering av enkeltelever eller ikke, sier Halvorsen.

ENHETSLEDER: Wenke Sørensen ved Fagereng skole, for tiden konstituert enhetsleder ved Borgtun skole. Foto: Ronald Johansen