I midten av mai ble det kjent at Avinor legger 300 millioner kroner på bordet for å få raskere terminalutvidelse på Tromsø lufthavn enn tidligere planlagt. Nå sår Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen i Aftenposten tvil om planlagte utvidelser og nybygg blant annet i Tromsø, som følge av sviktende inntekter i Avinor.

Halvert utenlandstrafikk

Lufthavnsjef Jonny Andersen ved Tromsø lufthavn bekrefter at flyplasshverdagen er blitt mye tøffere som følge av svikt i antall flyplasspassasjerer. I mai var utenlandstrafikken mer enn halvert i forhold til mai i fjor.

– Signalene fra konsernsjefen er en mulig konsekvens av at vi nå opplever en betydelig inntektssvikt samt at vår kostnadsbase er for høy. Dette gjelder i høyeste grad også Tromsø lufthavn der vi blant annet nå ser et betydelig inntektsfall som følge av mindre trafikk. Bare i mai var utenlandstrafikken 55 prosent lavere enn mai 2014. Nedgangen utgjør mye på inntektene vår og når kostnadsbasen vår ikke klarer å justere seg raskt nok etter de nye markedsforholdene så slår det veldig negativt ut på bunnlinjen vår, sier Andersen.

Selv om nedgangen i prosent er høy, utgjør utenlandstrafikken en liten andel av den totale passasjermengden.

– 5 til 6 prosent av den totale mengden er utenlandstrafikk.

Antallet er på mellom 100.000 – 120.000, i tillegg kommer Svalbard-trafikken.

Ikke stoppordre ennå

Utenlandsterminalen i Tromsø har fått sterk kritikk lenge på grunn av trange forhold, og med Avinor-millionene var planen å starte byggingen tre-fire år tidligere. Den nye terminalen skal både kunne brukes til uten- og innenlandstrafikk.

– Vi har ikke fått stoppordre og begynner prosjekteringsfasen til årsskiftet. Planlagt byggestart er i 2017. Men dersom ikke vi her på Tromsø lufthavn eller Avinor når målene i det nå pågående Moderniseringsprogrammet kan en konsekvens være at Avinor må se en ekstra gang til på hvert enkelt utbyggingsprosjekt, sier Andersen.

Lufthavnsjefen har foreløpig senkede skuldre tross konsernsjefens dystre signaler.

– Ja, det har jeg, da vi skal klare dette. Men realiteten vår er at Tromsø lufthavn må være økonomisk bærekraftig og det er et ansvar vi tar veldig alvorlig. Det er snakk om store investeringer og da må vi ha økonomi til å forsvare investeringene, så butikken må gå rundt, sier Jonny Andersen.

Charternedgang

Andersen forklarer nedgangen i utenlandstrafikken med kraftig fall i chartertrafikken som følge av hardere konkurranse fra de etablerte selskapene, bookingmulighetene for både hotell og fly på internett og noe mer restriktive regler for skolefri.

– Tidligere hadde vi sterk chartertrafikk fra mars til sommeren og til langt ut på høsten. Slik er det ikke lenger, etter at skolene har blitt mer restriktiv med når elevene får fri i skoleåret.