Kurt Nilsen (50) kan godt like biler som er yngre enn ham selv. Men ikke mer enn tre år yngre.

I så måte er Nilsens Pontiac GTO akkurat innenfor ettersom den kom til verden i 1966. Noen ferskere biler enn det fenger ikke bileieren.

– Det er sant. Jeg har egentlig satt grensen ved 1966. Noe nyere enn det er jeg ikke så interessert i, sier Nilsen.

«Steikanes dyrt»

Hans 47 år gamle prisvinnende Pontiac GTO — totalrestaurert for uhorvelige summer av den forrige eieren.

– Han hadde kvitteringer for 600.000 kroner over en seksårsperiode. Jeg begynte å bla igjennom men stoppet halvveis i bunken. Da hadde jeg summert opp til 300.000 kroner. En «steikanes dyr» restaurering, sier Kurt Nilsen.

Han vet sikkert at det faktisk er snakk om en GTO. Det er ikke uviktig.

– Det var mange som bygget om en annen Pontiac-modell, Tempest Le Mans, slik at de skulle ligne på GTO-en. Men denne er en verifisert, ekte GTO med «matching numbers», hvilket tilsier at girkassen, motoren og chassis hører sammen, sier Nilsen

At det i det hele tatt står en GTO i garasjen på sydspissen av Tromsøya, skyldes mye en søster i Göteborg.

– Ja, hun hadde faktisk en GTO på 70-tallet. Det har nok hatt mye å si for at jeg liker disse bilene så godt den dag i dag. «Colaflaske»-formene og detaljene er helt utrolige, syns jeg.

* Mange timer har du brukt på bilen? - Noen hundre timer har det blitt.

Se flere bilder av GTO-en!

Villdyr

De mange GTO-eierne på 60 – og 70-tallet må nok ta sin del av skylden for oljekrisen i 1973. Men GTO-en har faktisk forsonende trekk også i øynene til en miljøverner.

– Bilen har tre forgassere — såkalt tripower. Men når bilen kjøres rolig, er bare én forgasser i bruk. Da bruker ikke bilen mer enn rundt én liter på mila. Så er det en annen historie hvis man tråkker til litt og de to andre forgasserne kobler seg på. Da våkner villdyret. Da våkner villdyret. I reklamesammenheng ble bilen kalt ”The tiger". Ikke uten grunn, smiler Nilsen.

Selv om hans filosofi går ut på at biler skal kjøres, innrømmer han at han sparer GTO-en litt. I forbindelse med USAs nasjonaldag i morgen skal amcarklubben kjøre kortesje inn til Vollan. Nilsen deltar gjerne, men Pontiacen blir hjemme.

– Ja, jeg kommer ikke til å kjøre gjennom Lavangsdalen nå når det er veiarbeid der. Det skjer ikke. Da kjører jeg heller denne, sier Nilsen og klapper en Chevrolet Tahoe av adskillig nyere årgang.

* Noen gang fått fartsbot? - Har kjørt bil i 30 år, men har aldri fått bot.

Tungstyrt

Tromsø-mannen nyter å kjøre sin Pontiac, men det er ikke fordi den er så lett å ratte.

– Det er verken servostyring eller servobrems på bilen. Du kunne få bilen levert med begge deler, men han som bestilte den i sin tid prioriterte effekt foran servo. Det blir litt ratting, men det er litt av sjarmen. Det trengs da også muskler for å kjøre den, sier Nilsen.

Han medgir at han ikke er like glad i alle byens kryss.

– Jeg må planlegge litt ekstra godt når jeg for eksempel kommer sørfra og skal svinge til høyre i Grand-krysset. Da må jeg legge meg ut til venstre for å klare svingen ordentlig. Men det hender at jeg ikke tar sjansen. Da kjører jeg bare rett fram i stedet....

Får bilen mange lange blikk? - Folk nøyer seg ikke bare med blikk. De renner ut i veien og stopper meg i gata for å ta bilder.

Måseskit

Han har god erfaring med loding i tromsøgatene fra den tiden når det var forhold for sånt.

– Jeg husker godt da Sjøgata var åpen og man kunne kjøre runden i sentrum. Nå går ikke det, sier Nilsen, som beretter om en annen hindring for loding:

– Jeg skulle kjøre en tur for å handle. Halvveis så kom en måse og gjorde sitt fornødne på panseret mitt. Da var det bare å snu og kjøre hjem igjen, sier Nilsen.

Man loder ikke rundt med måseskitt på panseret når man kjører ærverdig amerikansk bilhistorie.

* Alt har sin pris. Hva hadde du krevd for å skilles med din bil? - Det må være et tilbud om en enda finere bil – hvis det finnes!

Fem kjappe:

Min første bil? Chevrolet Bel Air 1959-modell.

Bilferie eller flyferie? Fly

Piggfritt eller piggdekk? Piggdekk

Automatgir eller manuelt? Automat

Min drømmebil? Tja. En 32 Ford Hotrod, kanskje.

FIN FORAN - FIN BAK: Noen biler kunne nesten rygget og sett like fin ut «i fronten». Hekken til Kurt Nilsens Pontiac står i alle fall ikke tilbake for noen. Foto: TORBJØRN O. KARLSEN