Så mange som 1.000 dagligvarebutikker kan gå nedenom og hjem dersom netthandel av matvarer overtar omsetningen, mener Fagerlid

– To av matkjedene i Norge har netthandelpiloter klare, sier Fagerlid til nettavisen E24.

Han viser til undersøkelser som PA Consulting har gjort, som tegner til at Norge vil gå fra 4.000 til 3.000 dagligvarebutikker de neste 5 til 10 årene.

Følger kundens ønsker

Direktør i Rema 1000 Region Nord, Thomas Brede Johansen, er klar på at Rema 1000 tar utfordringen på strak arm og frykter ikke at netthandel vil ta knekken på deres butikker.

– Nordmenn har et uvanlig handlemønster, og dagligvarebransjen er i stadig omstilling. Kunden er vår øverste sjef, og vi følger deres ønsker enten det gjelder søndagsåpne butikker eller netthandel. Det er klart vi er klare til å gjennomføre dette, dersom kunden ønsker det, sier Johansen.

Trussel og mulighet

En av verdens største dagligvarekjeder, Tesco, har hatt suksess med netthandel av dagligvarer i Storbritannia. Der bestiller man varer på nett, betaler med kredittkort og kan hente varene til avtalt tid ved et av flere hundre avhentingspunkter.

Administrerende direktør i Coop Nord, Kjell Olav Pettersen, mener at en eventuell netthandel kan gi en allerede sterk konkurransesituasjon nye aspekter.

– Netthandel kan være både en trussel og en mulighet. Med gode, fungerende løsninger vil det jo bli muligheter for fortjeneste, men det handler om kostnader. Varer skal pakkes og leveres, og alt i alt kommer det jo an på betalingsvilje og hva publikum ønsker, sier Pettersen.

Hva angår Tromsø og regionen for øvrig, er Pettersen avventende.

– Vi har ikke vurdert eventuelle løsninger for netthandel lokalt, men vi ser an situasjonen, forteller han.

Ingen av de store kjedene har ennå bekreftet at de har slike planer. Ica, som har tre butikker i Tromsø, sier at de ser på alle potensielle fremtidige kanaler for salg av dagligvarer, men ønsker av forretningsmessige grunner ikke å kommentere hva de gjør innenfor netthandel.

SER AN SITUASJONEN: Kjell Olav Pettersen, administrerende direktør i Coop Nord, har foreløpig ikke vurdert å innføre netthandel i Tromsø. Foto: Lars Åke Andersen Foto: Lars Åke Andersen