Det skriver Dagbladet på sine nettsider.

Det var natt til fredag 8. januar at det svenskregistrert postflyet av typen Canadair CRJ200 tok av fra Oslo Lufthavn med destinasjon Tromsø.

Opptak av samtale i cockpit

Den svenske havarikommisjonen satte i gang arbeidet med å analysere ulykken allerede samme dag som den inntraff.

Det ble funnet to svarte bokser på havaristedet. Lederen for den svenske Havarikommisjonens etterforskning av ulykken, Jonas Beckstrand, sier til Dagbladet at de, til tross for at flyet styrtet med enorm kraft, har klart å hente ut ferdskriverne fra flyet. Han bekrefter overfor avisen at det er informasjon på begge de svarte boksene.

Ifølge Beckstrand kan man på den ene ferdskriveren høre opptak av samtalen mellom de to personene i cockpit før ulykken inntraff.

Hypotese om hendelsesforløpet

Lederen for etterforskningen bekrefter overfor Dagbladet at de hører hva som blir sagt mellom pilot og styrmann om bord i flyet.

Han opplyser videre at Havarikommisjonen har en hypotese om hva som har skjedd, og at de håper å kunne forklare hva som gikk galt med postflyet som var på vei til Tromsø.

Ifølge Beckstrand er det ingen andre enn Havarikommisjonen som hittil har fått høre opptaket.

– Vi vil avvente en uke eller to med å gi mer informasjon om samtalen, ettersom vi fortsatt ikke er ferdige med å analysere data fra den andre ferdskriveren, altså den som innhenter teknisk informasjon om flyet, forklarer Beckstrand til Dagbladet.

Den andre boksen skal også inneholde data som kan bidra til å oppklare hva som skjedde forut for ulykken.

Omkom

Det var en 42 år gammel spansk kaptein og en 34 år gammel fransk styrmann som var om bord i postflyet. Begge omkom i ulykken.

Hovedredningssentralen fikk melding klokken 00.20 om at et fly med kallesignal Air Sweden 294 hadde sendt ut mayday-melding og deretter forsvunnet fra radaren. Et norsk F-16-fly observerte deretter klokken 03.15 et havaristed på bakken et sted mellom den nordvestre delen av sjøen Akkajaure og den norske grensen.