Derfor har de siden klokken 10 fredag blokkert for lossing og lasting av et Nor Lines-skip på Nor Lines-terminalen på Skattøra, ved å stille seg foran lasteinngangen på skipet.

– Vi har krav på å ha minimum to mann ombord i båten. Nor Lines sine båter er gått over til bekvemmelighetsflagg, det vil si at de bare har filippinske arbeidere ombord. Og når en båt er under bekvemmelighetsflagg, så har ikke mannskapet lov til å jobbe i norske havner der det fins registrerte havnearbeidere, sier leder i Tromsø Losse- og Lasteforening, Geir Ingebrigtsen.

Blokade i Stavanger

Foreningen er en datterforening av Norsk Transportarbeiderforbund, som er i konflikt med NHO Logistikk og Transport om bruk av utenlandske arbeidstagere på havneterminalene.

Parallelt med dagens blokade i Tromsø blir også Risavika terminal utenfor Stavanger blokkert av transportarbeidere organisert i Norsk Transportarbeiderforbund. Den terminalen brukes ikke av Nor Lines.

Ingebrigtsen sier at utviklingen med bruk av utenlandsk arbeidskraft rammer Tromsø Losse- og Lastekontor, der ti fast ansatte og fem vikarer jobber, hardt. Arbeiderne er organisert i Tromsø Losse- og Lasteforening.

– For oss er det en katastrofe, 75 prosent av vår hovedinntekt vil forsvinne på grunn av det. Det vil si at det kan bli nedleggelser, sier han.

Vil holde ut

Arbeiderne er beredt på å fortsette blokaden inntil videre, dersom de ikke kommer til enighet med Nor Lines.

– Vi står til vi får et svar, og vil kunne stå i puljer utover. Vi vil bli her gjennom helgen om nødvendig, og så lenge båten er her. Jeg tror båten har mer stress enn det vi har, sier Ingebrigtsen.

Han forteller at han også skal i møte med ledere i Havnearbeiderforbundet.

– Ulovlig

Nor Lines' tromsøkontor vil ikke kommentere saken. Administrerende direktør Toralf Ekrheim i Norlines sentralt, som holder til i Stavanger, sier at de mener blokaden er en ulovlig og tariffstridig aksjon.

– Tromsø Losse- og Lasteforening er med dette med på å undergrave både arbeidsplassene til våre ansatte i Tromsø og sine egne arbeidsplasser. Dette er brudd på reglene som gjelder for opptreden i forhandlinger mellom partene i arbeidslivet. Vi er meget overrasket over at det iverksettes en ulovlig blokade, samtidig som det er foreslått dato for et møte mellom partene om den saken som angivelig er begrunnelse for blokaden.  De personer som foretar blokaden oppholder seg uberettiget på vårt område og hindrer vår lovlige virksomhet, sier Ekrheim.

Ingen andre Nor Lines-terminaler er rammet av blokade. Ekrheim forventer at blokaden i Tromsø opphører snarest, slik at driften kan komme i gang igjen.

– Personene som foretar blokaden er bedt om å forlate vårt terminalområde hvor de aller fleste ikke har berettiget opphold. Det foregår samtaler mellom NHO og LO på forskjellige nivåer for å løse situasjonen og sørge for at den tariffstridige og ulovlige blokaden oppheves, sier Ekrheim.

Politiet ryddet opp

Klokka 16.05 melder politiet at de har vært på stedet og ryddet opp.

De fikk melding om situasjonenen 14.35 og dro til havneområdet for å sjekke det ut.

Der gav de arbeiderne et pålegg og sørget for at arbeidet kom i gang igjen.

SPERRET FOR ARBEIDET: Arbeidere fra Tromsø Losse – og Lastekontor, organisert i Tromsø Losse – og Lasteforening, på Norlines-terminalen fredag formiddag. Foto: Ronald Johansen