Det kom fram da konsernsjef i Sparebanken Nord-Norge, Jan-Frode Janson, presenterte høstens Konjunkturbarometer. Han kunngjorde at folk i landsdelen vil bruke 4 milliarder kroner før året er omme. På landsbasis er summen 43 milliarder kroner.

Ligger bak

Samtidig som dette konstateres, er det en kjensgjerning at bedriftene i landsdelen ikke utnytter mulighetene Internett gir.

– Forbrukeren er i forkant. Det ser vi blant annet på økningen som i år blir på hele 12 prosent. Til sammenligning kan nevnes at handelsveksten generelt — den tradisjonelle — er på 2 prosent.

Janson mener at denne tendensen i første rekke skyldes geografi.

– På steder hvor markedet ikke ligger utenfor stuedøren, er det naturlig at forbrukerne går nye veier i jakten på varer. Det er også slått fast at nettkundene er langt mer orienterte og har en bedre viten om varene de kjøper. Også det skyldes informasjon de tilegner seg via det samme nettet.

Ny arena

– Selv om vi ser at stadig nye bedrifter etablerer seg på nett, er dette en ny — eller kanskje fjern — arena for mange.

Jan-Frode Janson har klare tall på at bedrifter som også er nettbaserte, gjør det best økonomisk.

– Veksten for disse er fire ganger bedre.

Årsaken er at alle går rundt med bestillingsverktøyet i lommen. Smarttelefonen er sentral i denne sammenhengen.

– Samtidig er det et faktum at bare én av ti bedrifter er mobiltilpasset. Derfor er potensialet for Tromsø-bedrifter betydelig, understreker Janson.

Må kommunisere

– Lokale bedrifter, ja, hele landsdelen, må kunne kommunisere gjennom den nye kanalen. De som er bak teknologisk, er også bak i kampen om kundene.

Her viser konsernsjefen til at nettet ikke bare gir salg og inntekter.

– Vi snakker også om markedsføring, kundeservice, omdømme – og merkevarebygging. Mulighetene er der. Det er bare å ta teknologien i bruk, var signalet fra sparebanksjefen.

MÅ KOMMUNISERE: Janson mener bedrifter som vises godt på nett vinner kampen om kundene. Foto: Ronald Johansen