Totalt brukte nordmenn 9,35 milliarder kroner på både hvitevarer og småelektriske kjøkkenvarer i fjor.

Det har vært en liten nedgang for store hvitevarer, som komfyrer, vaskemaskiner og kjøleskap. For småelektriske varer, som kjøkkenmaskiner, kaffetraktere og vaffeljern, har det vært en oppgang i salget på to prosent.

– Det er tydelig at folk kjøper mer av de små varene, og det er nok fordi det ikke er en stor investering. Vi har hatt en kjempevekst i kapselmaskiner til kaffe. Det har også blitt solgt mange iskremmaskiner. I tillegg blir det solgt en del skjønnhetsprodukter, slik at kvinner kan utføre skjønnhetspleien hjemme, i stedet for å gå på en salong, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen.

Ny kaffetrend

Elektronikkbransjen tror årsaken til nedgangen i salget av store hvitevarer er at det har vært en jevn økning de siste årene.

– Det har vært en god vekst i årene fra 2009 og fram til 2012, og nå har markedet modnet. Dette er variasjoner, sier Ottemo.

Når man først skal investere i noe nytt — da er vi ute etter siste skrik.

– Nordmenn bruker mer penger enn gjennomsnittet hvis man sammenligner med andre land. Vi skal ha det siste, det nye, det som er flaggskipet og toppmodellene. Dette gjelder ikke bare hvitevarer, men også lyd, bilde, mobiltelefoner og lignende, sier Ottemo.

Tallene fra fjoråret viser at flere tenker på energieffektivitet når de skal ha store hvitevarer.

Salget av tørketromler med kondenserende varmepumpe har for eksempel økt med 71 prosent sammenlignet med 2012.

In med innebygd

For mange år tilbake var det trendy med hvitevarer i stål. Nå er det derimot innebygde hvitevarer som er det heteste.

– Mange vil ha innebygde hvitevarer og ikke løsstående apparater. Det er nok fordi man ønsker et helhetlig uttrykk på kjøkkenet slik at det ser pent ut, sier Ottemo.

Amerikanske skap — dobbeltdører med kjøleskap og fryseskap og isbitmaskin — har også mistet nyhetens interesse.

– Det var veldig populært, men nå ser vi at salget har gått ned.

Satser på småelektronikk

J.M. Hansen har sett at salget på mindre kjøkkenvarer øker. Derfor satser de mer på det i sentrum.

Butikken i Storgata selger ut alle hvitevarene. Fremover skal de kun satse på småelektroniske varer, brunevarer og data.

– Vi er en sentrumsbutikk og vi skal ha mer fokus på ting som er lett å ta med seg herfra. Man skal kunne ha det i en pose, sier Eskil Dahl Olaussen, fungerende butikksjef på J.M. Hansen.

De opplever — i likhet med resten av landet — at småelektronikk selger godt og spesielt kaffe.

– Vi selger også mye kapselkaffemaskinger. Mange vil ha såkalte multi-beverage maskiner, det vil si at de også lager sjokolade og slike ting. I tillegg selger vi også mye kaffe, sier Olaussen.

I tillegg selger de jevnt og trutt kjøkkenmaskiner.

– Jeg tror grunnen til at kjøkkenmaskiner går godt skyldes alle matlagingsprogrammene. «Hele Norge baker» og slike serier får folk til å lage mer mat hjemme, sier Olaussen.