Ramfjordingen Heidi Isaksen mistet for 22 år siden sin mor og lillebror langs den omstridte veien. Hun har tidligere uttalt til Tromsø at hun er lei av å vente på ny E8, men mot bompenger.

Jeg er prinsipielt mot bompenger, og er glad for at Britt Hege Alvarstein og Frp kjemper mot det, men om det viser seg at veien ikke blir bygget uten, så er det sånn det må bli. Sikkerheten må komme først, sier hun.

Viktig for flere

– Jeg er i utgangspunktet mot bompenger. Men nå er det ingen vei utenom. Bompenger er en liten pris å betale for å unngå å miste et familiemedlem, sier Solveig Nilsen, som er søster til Heidi.

Rolf Pedersen, som også bor i Ramfjord, men pendler til Tromsø daglig, er mer positiv til bompengeordningen.

– Nå betaler resten av Norge bompenger overalt. Det er vel en illusjon at vi skal slippe unna det, sier han.

Han er likevel enig med Isaksen om at veien må på plass så raskt det lar seg gjøre.

Bare på strekningen fra Asko Nord til campingen har vi hatt minst 10 dødsulykker de siste årene. Det er det ingen som snakker om. Jeg tror de fleste er mest interessert i å få trafikken lagt om, konstaterer han, og fortsetter:

– Jeg prater med folk i Ramfjord daglig, og inntrykket mitt er at det viktigste for folk her er å få trafikken bort fra hushjørnene. Må man betale for det, så får det så være.

På høy tid

Postmann Karstein Johansen kjører mye på E8. Han er klar på at ting må begynne å skje.

– Det er på høy tid at man kommer videre med veien nå. Jeg har 15 års fartstid på havet. Om skipperen svingte til styrbord, så måtte vi bli med. Skulle han spurt alle om hva de mente før han svingte?, sier Johansen.

Isaksen reagerer også på at kommunen har vært såpass dårlig å informere om eventuelle priser på bompengeordningen opp gjennom planleggingsprosessen tidligere, og også nå.

– Det er jo åpnet for bompenger, og flere bekymrer seg for en utgiftspost på flere tusen i måneden. De frykter at de skal presses ut av hus og hjem, sier hun.

Ut fra prisestimatene fra 2012, og prisene for den tilsvarende veien i Oppland, trenger de ikke å bekymre seg. Om en kjører strekningen to ganger daglig, vil en eventuell bompengeordning gi en årlig utgift på under 10 000 kroner. Likevel en betydelig sum.

-Her bor det jo likevel mange par, som hver og en kjører egne biler — da blir det jo dobbelt opp også, sier hun.

Isaksen medgir likevel at hun ikke tror det blir borgerkrig i Ramfjord på grunn av bompenger.

– Som sagt, sikkerheten må komme først, slår hun fast.