MORTENSNES: Under et infomøte i oktober i fjor fikk beboerne i Dramsvegen ved Mortensnes beskjed om at veien deres skulle utvides for å gjøre den mer sikker. Sykkel- og gangsti ble lovet, men da beboerne kom hjem fra ferie var eiendommene pepret med små påler som skulle markere den nye veien.

– Slik pålene står nå viser de at jeg ikke får plass til å parkere bilen utenfor garasjen, sier Eyvind Paulssen, som er beboer i Dramsvegen.

Les også: Lyttet til nabolaget.

Bakoversveis

Tirsdag kveld samlet han naboer til et aller så lite oppspark til folkemøtet de hadde invitert politikere til torsdag.

– Vi fikk bakoversveis da vi så oppmerkingen. Veien er nå syv meter bred, men skal reguleres til 11, sier Paulssen, som registrerer at han kommer «billig» fra utvidelsen.

– En nabo her nede mister opp til 40 prosent av sitt tomteareal, forklarer Paulssen, som understreker at den aktuelle tomten fra før av går ut i den nåværende veibanen.

Les også: - Må prioritere helheten.

Dårlig begrunnet

Kommunen er allerede i gang med oppgradering av både vei og avløp på Dramsvegen. Dette ønsker naboene velkommen, men de tror at noe helt annet ligger bak planene til kommunen når de argumenterer med at utvidelsen skal gjøre veien mer trafikksikker.

– Det finnes ingen behovsvurdering, ingen telling av antall biler eller meningsmåling. Dette er noe de har synset seg fram til. Vi savner en mer gjennomarbeidet rapport som viser behovet de sikter til, sier Paulssen, som frykter at større vei vil gi høyere fart og at Dramsvegen vil bli en «snarvei» for enkelte.

Snarvei til Hamna

For en av utfordringene til kommunen er hva man skal gjøre med trafikksituasjonen på Langnes. Nå kommer snart Ikea, og Paulssen tror at Dramsvegen nå blir avlastingsveien for både industribygg og folk som bor i Hamna.

– For å komme dit er det jo mye enklere å kjøre gjennom en brei vei her, i stedet for å stå å stange nede på Langnes. Man inviterer rett og slett til mer trafikk her. Dette er et boligfelt og vi mener at veien skal være for oss som bor her og barnehagen.

Nå håper han politikerne møter opp på folkemøtet for å forklare seg og for å høre på deres egne innspill.

– Det er mye å spare på veibredde her. At sykkelsti er påkrevd enkelte plasser er greit, men det er det ikke her på Mortensnes hvor det er 30-sone.

Foto: Tom Benjaminsen
Foto: Tom Benjaminsen