I går snakket professor i økonomi ved NTNU, Harry Arne Solberg, til NRK og sammenlignet den økonomiske effekten av sjakk-OL med å pisse i buksa. Han tvilte på at Tromsø kom til å merke noe særlig til effekten av sjakk-OL i august, og var redd folk som forventet store ringvirkninger kom til å bli skuffet.

Misforstått

Direktør i sjakk-OL Børge Robertsen sier seg faktisk ening i deler av Solbergs uttalelse, men mener han har misforstått hva det dreier seg om.

- Solberg kan ha rett i sin forskning om at den økonomiske effekten av turismen kan være liten på lang sikt. Dersom man ser på andre store idrettarrangementer så ser man at pengene kommer inn rett før og under avvikling.

Videre forklarer Robertsen at ingen noensinne har trodd at sjakkturisme i etterkant av et OL kom til å gi store inntekter til regionen.

- Intensjonen har aldri vært å satse på sjakkturisme. Effektene som vi ønsker å oppnå er økt arrangørkompetanse som følge av arrangementet, profilering av Norge og Tromsø-regionen, i tillegg til å sitte igjen med et regionaløkonomisk overskudd.

Pengene blir i regionen

Robertsen påpeker at under selve OL kommer den økonomiske effekten grunnet turisme selvfølgelig til å være stor. Han forteller at både PwC og Norut har estimert det regionaløkonomiske overskuddet til å lande på ca 80 millioner.

- Og til forskjell fra for eksempel festivaler, der mye penger går til artister utenfra, så vil det meste av pengene under sjakk-OL komme utenfra og bli brukt lokalt.

Til slutt ønsker Robertsen å oppfordre den lokale næringen til å bruke den unike profileringsmuligheten som et sjakk-OL fører med seg.

- De kan nå ut til potensielt 100 millioner mennesker, tilnærmet gratis.