På torsdag inviterte Bike Kitchen til åpningsseremoni med uhøytidelig snorklipping i sine nye lokaler på Veita-senteret.
Initiativtakerne Carl Henrik Deiting og Amund Kristiansen startet verkstedkonseptet i juni for å stimulere til mer sykling, og er svært fornøyde over å kunne fortsette tilbudet i nye lokaler.
– Det er en stor glede å kunne flytte inn her, forteller Deiting, som også jobber med selskapet Grønn mobilitet.
De uttrykker begge stor takknemlighet til senterledelsen som lar dem bruke lokalene vederlagsfritt i tre måneder.
Miljøprofil
Veita-senteret eies av Odd Berg AS, og daglig leder Erlend Sundstrøm var til stede på åpningsseremonien for å ønske sykkelkjøkkenet velkommen inn i varmen.
– Vi er veldig takknemlig for at de vil være hos oss. Det er artig at det dukker opp sånne konsepter i Tromsø, og de passer veldig godt inn i profilen vi har på senteret med Plan Tre, forteller Sundstrøm.
Senterpilot May-Tordis Simonsen står bak handelsparken Plan Tre på Veita, hvor gjenbruk og miljø har stått i fokus for utformingen. Hun ga Bike Kitchen tilbudet om å bruke lokalene ut oktober, og er glad for at de flytter inn.
– Deiting har en imponerende arbeidskapasitet som er utrolig inspirerende, forteller hun.
Populært tilbud
Deiting forteller at de nesten har blitt nedrent av brukere i sommer og fikk nesten problemer med å følge alle opp. Med større lokaler har verkstedet løst dette med å ansette to sykkelmekanikere som skal hjelpe til med veiledning – for sykkelen må man fremdeles reparere selv.
– Dette fører til litt driftskostnader, men tilbudet vil fortsatt være gratis. Nå vil det for øvrig være mulig å gi små donasjoner på 30–100 kroner til driften for dem som ønsker det, forteller han.
Les også: Kårer Nord-Norges raskeste syklist
Elsykkel er «game changer»
Begge initiativtakerne er klar på at sykling er et transportmiddel for fremtiden, og kaller elsykkelens inntog en «game changer».
– En familiefar som var innom med elsykkelen fortalte at han hadde redusert bilbruken med 80 prosent. Nå vurderer han å selge bilen, forteller Deiting.
Kristiansen påpeker at med sykkel kan man også alltid ta den korteste ruta, noe som kan være tidsbesparende i bytrafikken. Miljøgevinsten er likevel det viktigste.
– Smarte valg i hverdagen gir også bedre folkehelse og mindre forurensing, sier han.